Kreativ leder Endre Berentzen i Anti Inc Bergen forteller at de lot seg inspirere av musikkens grunnelementer da den nye visuelle profilen ble utviklet.
– Vi ønsket at Festspillenes design skulle gjenspeile den finstemte balansen mellom musikkens strukturelle stramhet og den lekne invitasjonen til store opplevelser, sier Berentzen.
Designerne laget et rammeverk som man kan leke seg innenfor. Bestanddelene er mønstre og farger bygd opp rundt en stilisert F-logo. Mønstrene og fargene brukes for å understreke den store variasjonen i festspillprogrammet.
Enklere for publikum
Festspilldirektør Anders Beyer har tatt grep for å gjøre det enklere for publikum å finne frem i det store landskapet som festspillprogrammet er.
– Fra i år er de ulike konsertene og forestillingene gruppert under skiltene Fornøyelser, Forbindelser og Forstyrrelser, forteller Beyer
Han håper det dermed blir lettere for publikum å finne det de søker og oppfordrer også alle til å forsyne seg med opplevelser på tvers av de tre skiltene som er satt opp.
Beyer kunne også fortelle om tre tematiske søyler i programmet for 2013.
– Temaene er med på å skape en ryggrad i programmet. I Bergen må selvsagt prosjekter omkring vann og reise naturligvis høre til blant temaene. Samtidig feirer Norge i år 100-årsjubileet for kvinners stemmerett, og det var fint å kunne tilføye en tredje tematisk søyle i programmet: Kvinnen.
Involverte byråer
ANTI
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2013 Håndverk
-
Gullblyanten 2013 Design - Identitet