Møt Mr Nickens

Arbeid av Anorak

I sin nye kampanje, sendenvekker.no, vil Kirkens Nødhjelp at mer av det norske oljefondet investeres i fattige land.

Kirkens Nødhjelp ønsker at flere mennesker får muligheten til å jobbe seg ut av fattigdom. Det vil vekkerklokkebutikkeieren Mr Nickens også. Kampanjen lanseres i forbindelse med regjeringsforhandlingene.

– Norge har tjent enormt mye penger på å selge olje. På denne måten har vi skaffet oss en av verdens største sparegriser, det norske oljefondet. Vi vil at oljefondet skal plasseres på en måte som kommer fattige mennesker til gode. Vi snakker ikke om å gi bort oljefondet, men å angripe fattigdomsproblemet gjennom reelle investeringer. Vi synes det har blitt en varm og fin kampanje som vi håper vil trigge rettferdighetssansen til det norske folk, og ikke minst den nye regjeringen, sier Jens Aas-Hansen i Kirkens Nødhjelp.

Kasper A. Tuvnes, kreatør i Anorak, forklarer.

– Vi dro ned til Afrika og møtte en skomaker Andersen-aktig type som heter Nickens. Han er ekstremt opptatt av vekking og dyrker lidenskapen ved å drive en vekkerklokkebutikk. Han selger ikke noe særlig fordi folk ikke har jobber å våkne opp til. Det er kanskje greit å legge til at Nickens ikke er en ekte fyr, men en måte å illustrere problemstillingen på.

Kampanjen består av en film, laget i samarbeid med Babusjka, og en kampanjeside, laget med Good Morning, der man får all infoen om den aktuelle problemstillingen.

– Babusjka har vært superkule og svært profesjonelle å jobbe med! De tok utfordringen på strak arm og gjennom knallhard jobbing, og med en kjempeinsats av det sør-afrikanske produksjonselskapet Ola!films, fikk vi en knallfilm fra Sør-Afrika. Det har vært en dugnad for en problemstilling vi ble engasjerte i og en kunde vi har blitt glade i. Vi vil også takke Good Morning og Hocus Focus for å være med på dugnaden, de skal også få øl i bakgården, fortsetter han

– Vi har alle jobbet åpent og kreativt sammen, noe som ga mye glede underveis i prosessen. Vi ble også konstant inspirert av de utrolig imøtekommende og vennlige folka i Soweto. At alle gav alt, mener jeg gjenspeiles i varmen og spontaniteten i filmen, sier Babusjka-regissør Stian Smestad

Vi oppfordrer alle som er enige i saken til å sende en vekker til politikerene på: sendenvekker.no.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.