Henter gitardrømmer ned fra loftet

Sammen med instrumentforhandleren 4Sound, og et band fra Klepp, har Anorak & HES satt i gang muligens verdens mest musikalske resirkuleringsprosjekt.

43771 83cac original
43765 21ef8 original
Første vinyl
43768 a01cd original
Andre vinyl
43777 9767e original
43780 3f802 original
43783 e3793 original
43774 ddd25 original
43786 6f24e original

Sammen med instrumentforhandleren 4Sound, og et band fra Klepp, har Anorak & HES satt i gang det som kanskje er verdens mest musikalske resirkuleringsprosjekt.

Siden november 2013 har alle som har levert inn Guitar Hero-gitaren sin hos 4Sound fått den smeltet om til eksklusive vinyler med låter fra norske band.

Kreativ leder i Anorak, Jens Petter Aarhus forklarer:
– Hovedutfordringen vår var å hjelpe 4Sound med å snu en negativ trend: Salget av ordentlige gitarer var synkende, og de toppet verken ønskelister eller hitlister. Som et av verdens mestselgende spill beviste Guitar Hero at det er fullt av folk med en gitarist i magen. Men da spillserien ble lagt ned i 2011, havnet både plastgitaren og gitardrømmen på loftet. For å hente de ned igjen foreslo vi en byttehandel: Lever inn plastgitaren din, få den smelta om til en vinyl med akkordene til låtene og få med rabatt på en ordentlig gitar.

Prosjektet ble kickstartet i samarbeid med Skambankt, som oppfordret fans og følgere til å få plastgitaren sin smeltet om til en vinyl med deres nye singel «Voodoo». Etter kort tid var hundrevis av gitarer levert inn og band som Bigbang, Raga Rockers og Atlanter meldte sin interesse. Med nye låter kom det inn enda flere plastgitarer og vinylen «Gitarer Trenger Helter» kunne produseres.

– Det har vært et interessant prosjekt å jobbe med på flere nivåer: I forhold til å se hvordan det har engasjert ansatte i butikkene, hvordan hele salgssystemet vårt kan integreres i kampanjer, hvordan vi kan effektivisere og skru til budskapene våre på ulike flater og ikke minst hvordan man skal finne et trykkeri som går med på å blande vinyl med plastikk, forteller markedssjef i 4Sound, Ottar Langåsdalen. 


– Ikke bare har prosjektet klart å løfte oss frem og posisjonere oss der vi ønsker å være – som en fasilitator i musikkmiljøet, men det har også skapt fantastiske resultater både i forhold til rekruttering av nye kunder og en tydelig økning i salg som følge av kampanjen.
Til slutt kan det nevnes at Skambankt ble kårets til «Årets innovatør» under Spellemannsprisen og at albumet deres kapret førsteplassen på VG-lista for første gang.
PS. Det er fortsatt mulig å levere inn plastgitaren sin. Er du glad i vinyl eller klar for en ordentlig gitar er det bare å stikke innom en 4Sound-butikk.

Kampanjesiden finner du her.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2013 Integrert kampanje

  • Gullblyanten 2013 Stunt/Event

  • Gullblyanten 2013 DM – enkeltarbeider og serier