Magnusgenseren

Arbeid av Saatchi & Saatchi

Magnusgenseren er Saatchi & Saatchis første kampanje for VG. Den skal promotere mediehusets storsatsning på Sjakk-VM.

– I fjor fokuserte vi veldig på å gjøre sjakk enkelt for folket, det er det hele merkevaren VG handler om, å gjøre det enkelt og underholdende å følge med på nyhetsbildet. Det skal vi gjøre i år også, men nå skal vi gjøre det enda mer underholdende og nå enda bredere ut blant folk, sier markedssjef Camilla Grund i VG.

Kampanjen går ut på at folk skal bidra til å lage Magnusgenseren, Carlsens supporterdrakt under VM som starter på torsdag. På magnusgenseren.vg.no kan man lage sitt eget forslag og delta i konkurransen om å bli designeren bak den offisielle Magnusgenseren som skal produseres av Moods of Norway.

Saatchi står bak hele kampanjen fra idé til ferdig nettside og promomateriell.

Byråleder Jon Fredrik Sandengen er godt fornøyd med starten på samarbeidet.

– Jeg synes dette blir en veldig fin og morsom oppfølging av det som ble gjort av VG i fjor, hvor sjakk plutselig ble skapt til en folkesport. Det er jo en naturlig oppfølging å bygge en supporterkultur rundt vår nye helt i denne verdensidretten, like naturlig er det å koble det mot en annen norsk lidenskap, som strikking. Både kreativt og teknologisk har dette en veldig fin utfordring for oss, og en god start på samarbeidet med VG, sier han.

– På samme måte som at det kan bli litt kjedelig å strikke uten Sjakk-VM, kan det også for noen bli litt kjedelig å se på sjakk uten et strikketøy. Og på samme måte som at man ikke trenger å være ekspert for å følge Sjakk-VM i VG, trenger man heller ikke være strikkeekspert for å lage sitt bidrag til Magnusgenseren. Moro for alle, sier kreativ leder i Saatchi, Øyvind Waage.

I juryen sitter Min Mote-Sonia, Hans Olav Lahlum, Simen Staalnacke og Charlotte Thorstvedt, som med hjelp av stemmene fra folket skal velge ut fem finaledesign. Vinneren er det Magnus Carlsen som plukker ut.

I løpet av Magnusgenserens to første dager har over 26.000 personer vært innom. 800.000 masker er strikket fordelt på 260 gensere.

I mediespilleren: Promofilm, adshels, promo-digiboards og live digiboards med bidrag som kommer inn. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.