Resirkulering fra hotellrommet

«The Hotel Recycle Bag» skal sørge for at klær som hotellgjester ikke lenger vil ha eller har glemt igjen likevel kommer til nytte.

70585 7553b original

Hver eneste uke opplever Scandic Vulkan at klær blir etterlatt av gjester ved hotellet. Selv om det ikke er de store mengdene, er det likevel en ressurs som kan utnyttes bedre enn hva den blir i dag.

– Omtrent to kg klær blir lagt igjen på våre hotellrom hver uke, forteller hotelldirektør Monica Egeberg ved Scandic Vulkan.

– I utgangspunktet høres kanskje ikke dette så mye ut, men gjør vi et raskt overslag blir det hvert eneste år etterlatt mer enn 100 kg med klær, og det bare på vårt hotell. For hele Scandic-kjeden handler det om flere tonn med klær.

Fretex på alle rom


Hotelldirektøren er rask med å presisere at alle gjenglemte klesplagg uansett blir tatt vare på i minst tre måneder slik at gjester har godt tid til å hente eller få klærne sendt hjem innen de blir gitt videre til Fretex. Men først og fremst håper hun flere gjester vil benytte anledningen til å gi fra seg klær man ikke lenger har bruk for, men som ande kan ha glede av.

Fretex-posen, som har fått navnet «The Hotel Recycle Bag», vil finnes på alle hotellrom på Scandic Vulkan.

– Med kort vei til både trendy Grünerløkka og Oslos øvrige shoppingmuligheter er det fristende for våre gjester å handle mer enn hva man har plass til å ta med seg hjem, og da er dette tilbudet rett og slett god service ovenfor våre gjester, samtidig som det gir Fretex kjærkomne inntekter. «Caring» er en av Scandics verdier, og nå gjør vi det enkelt for også våre gjester å gjøre en liten gjerning som kan gjøre den store forskjellen for andre.

Alle bidrag viktige


For Fretex er alle klær som kommer inn av stor betydning. Alt som selges i Fretex-butikkene er med på å gi mennesker alt fra suppe og et sted å overnatte til å få tilbake troen på framtiden. For en organisasjon med små ressurser og en stor arbeidsoppgave, er alle bidrag veldig viktige.
– Fretex jobber for mer gjenbruk og gjenvinning, og er hele tiden på utkikk etter nye kanaler for innsamling. Samarbeidet med Scandic kan bidra til mer gjenbruk og det er en fin påminnelse til gjestene om at Fretex gjerne tar imot klær, og kanskje gir dem til Fretex når de kommer hjem. Jo mer Fretex får, desto flere mennesker kan vi hjelpe, og desto bedre er det for miljøet, avslutter kommunikasjonssjefsjef Trine Gjermundbo i Fretex.



Involverte byråer

87152 b889b original

Publicis Kitchen

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2015 Direkte