Lik pizza – bare dyrere

OneCall lanserer en 360° reklamekampanje som setter søkelys på at det er dumt å betale mer enn du må for akkurat samme vare.

71704 6d260 original
71707 cfe41 original
71710 6916f original

På TV slippes tre reklamefilmer. I en av filmen blir vi med inn i en pizza-sjappe som selger to identiske pizzaer til forskjellig pris. En annen film er bygget over samme lest; på en typisk norsk kafé selges to helt like rekesmørbrød til ulik pris. I en tredje film skal en far kjøpe en hest til sin datter. Han kan velge mellom to eksakt like hester, som har helt forskjellig pris.

– Filmene skal underholde, samtidig som de skal formidle et viktig budskap til norske forbrukere: «Ikke betal mer for noe som er helt likt». I begge filmene blir kundene veldig usikre når to helt identiske varer har forskjellig pris. Det samme budskapet formidles i en serie radiospotter og aktiviteter i sosiale medier, uttaler markedsdirektør Albert W. Arli i OneCall.

OneCall har brukt de siste ti årene på å forklare nordmenn at de kan få billigere mobilabonnement uten at de merker forskjell på verken samtaler eller nettsurfing. Det har gitt OneCall mange kunder. Men fortsatt er det langt flere som kan spare penger på å velge rimeligere abonnementer.

– Noen ganger er det vanskelig å forstå hvorfor samme vare skal ha forskjellig pris. Men det er nettopp slik det norske mobilmarkedet fungerer. Det selges mobilabonnement med samme innhold til forskjellig pris, helt avhengig av hvilket selskap man velger, uttaler Ragnar Roksvåg, tekstforfatter og kreativ leder i LOS&CO.

Det er LOS&CO som står bak idéen, og Stockholmbaserte Social Club, med regissør Jesper Ericstam i spissen, står bak produksjonen. «Pizza» og «Reker» er to av i alt åtte filmer som vil bli vist på TV og digitale flater i tiden som kommer.