Visuell identitet for Sentralen

Arbeid av Metric

Sentralen er Oslos nye scene og landets største verksted for kreative krefter innen kultur og innovasjon.

Norges eldste sparebankbygg skapt om til et unikt hus med seks scener for kulturopplevelser. Sentralen er i tillegg arbeidsted for over 350 mennesker som produserer kulturuttrykk eller jobber med å finne nye løsninger på utfordringer i samfunnet.

Oslo Sparebank var Norges første sparebank, grunnlagt i 1822 under navnet Christiania Sparebank. Banken skiftet navn i 1926, etter at Kristiania skiftet navn til Oslo.

Identiteten har tatt utgangspunkt i særegenhetene fra den gamle logoen (1930) og videreutviklet det til en komplett identitet bestående av navnetrekk, display font og en tekst font i fire vekter. Den omfattende vektingen på det typografiske var viktig for kun løse de betydelige behovene for wayfinding.

Bygningen som nå utgjør Sentralen var opprinnelig to sammenhengende bygninger. Byggene er blitt åpnet opp og koblet sammen. Henrik Nissens bankbygg i Øvre Slottsgate 3 markerer et stilskifte i norsk arkitektur der elementer fra nyrenessansen blandes med klare nasjonalromantiske ideer. 

Identiteten og det tilhørende skiltsystemet er et viktig element for å koble de to bygningene sammen til en helhetlig identitet. I tillegg til å være linken mellom det historiske og det moderne.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.