SMFB leverer for Diadora

Arbeid av SMFB

I byråets første kampanje for sportsmerket Diadora lanseres den ikoniske løpeskoen N9000 med en 1500 kilometers løpetur.

Det tradisjonsrike sportsmerket Diadora er i gang med en global revitalisering av merkevaren. I en pitch med flere store, internasjonale byråer, ble norske SMFB valgt som ny partner på tampen av fjoråret. Nå er lanseringskampanjen klar. 

Den første oppgaven byrået fikk var å relansere den ikoniske løpeskoen N9000. Løsningen ble en helt spesiell måte å levere produktet på. Boksen med det første paret ble nemlig tatt med på en 1500 kilometers løpetur fra fabrikken i Italia, og helt frem til kunden som bestilte skoene i Barcelona. 70 mennesker med 10 ulike nasjonaliteter ble rekruttert gjennom sosiale medier og andre kanaler for å løpe med skoesken i det som må være tidenes mest omfattende levering. 

Hele løpet ble dokumentert live, og på en egen kampanjeside kunne folk følge boksen og se hvordan løperne klarte seg. Gjennom de ni dagene det tok å levere skoene, ble store deler av Diadoras nye kolleksjon vist frem, og satt på prøve gjennom alle typer terreng og værforhold. Underveis ble folk også oppfordret å ta del i løpet enten ved å løpe selv, eller motivere  løpere som passerte deres lokalområder. 

– Store prosjekter er jo alltid krevende, men dette var virkelig en spesiell utfordring. Leveringsdatoen for skoene til kunden var satt, og vi hadde bestemt oss for å rekke det. Veldig mange mennesker ble involvert i det ni dager lange eventet som var i konstant bevegelse. Alt skulle produseres på farten og dokumenteres i minste detalj, direkte i sosiale medier. Veldig stressende men kult når alt falt på plass og vi kom i mål, sier Eirik Stensrud, Kreatør i SMFB. 

Global mediestrategi

SMFB har i tillegg stått bak mediestrategien til hele kampanjen gjennom sin avdeling SMFB Engine. Byrået har stått for den digitale leveransen på mediesiden og har utarbeidet den globale medieplanen parallelt med konseptutviklingen. SMFB Engine kjøper og plasserer media direkte og programmatisk i alle digitale mediekanaler globalt. I tillegg ble det tilpasset og utviklet innhold på alle alle språk for de ulike hovedmarkedene. Et eget media-team på 4 personer var også med for å dokumentere og distribuere live de ni dagene løperne var på veien. 

– En eksamensoppgave i hvordan et effektivt samarbeid gir en slagkraftig kampanje. Spesielt spennende er det at vi har kunnet skreddersy en så stor kampanje langs hele næringskjeden. Vi har sammen gitt konseptet mange spennende medie-initiativer og virkelig fått  distribuert en global kampanje rett fra Oslo, sier byråsjef i SMFB Engine, Kim Herlung.

Den uvanlige lanseringskampanjen har vært en av byråets største produksjoner noensinne, og mange erfaringer rikere, kan SMFBs arbeidsgruppe puste lettet ut.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.