Bibliotek gikk til topps hos oljefolket

Blant 1241 utstillere på oljemessa (ONS 2016) i Stavanger var det én gjennomført idé som stakk av med seieren.

77162 42f81 original
77165 baecf original
77168 b7321 original
77171 a1b1c original
77177 d4c65 original
77180 342e1 original
77183 e2a93 original
77186 a9184 original
77189 f6cbf original
77192 855ee original
77195 ecb80 original
77198 b4518 original
77201 98ba8 original
77204 83d78 original

Til tross for nedgangstider i bransjen kom det 65 718 besøkende til årets ONS forrige uke, verdens nest største oljemesse med over 1200 utstillere fra 40 land. Konkurransen om beste stand er stor. Derfor var det ekstra gøy at det var en god idé som vant.

Vinnerstanden til Oljedirektoratet (OD) og Olje- og energidepartementet (OED) er laget av stavangerbyrået procontra. Målet var å vise fram all den kunnskapen som ligger hos norske petroleumsmyndigheter, åpent og tilgjengelig for alle.

– Den norske kontinentalsokkelen heter «The Norwegian Continental Shelf» på engelsk. Vi vred det til «The Norwegian Continental Shelves», og innredet standen som et gammelt engelsk bibliotek. Med bokhyller fra gulv til tak, mørke treslag, staselige skinnmøbler, grønne leselamper, messingdetaljer og sober lyssetting, forteller Art Director Jone Johannessen i procontra.

Standen understreker OD og OEDs posisjon som forvalter av nasjonens verdier, med ærbødig respekt for innsikten man har opparbeidet seg siden oljealderens begynnelse. Den «historiske» og ærverdige innredningen harmonerer godt med Riksvåpenet. Med en slik avsenderlogo kan man tillate seg å være en anelse pompøse.

Standen gikk altså til topps på ONS og fikk den prestisjetunge utmerkelsen beste store stand (over 50 m2). Juryen uttaler:

«A surprising and original exhibition, using the design of an old fashion library to communicate the petroleum resource data base – and its transition from books to bytes. All labelled under the catchy slogan “The Norwegian Continental Shelves.»

Standen skilte seg tydelig ut på ONS, både i utseende og verdibudskap. Den framsto som en oase på oljemessen og en stor kontrast til de andre standene.

Procontra sto for idé/konsept og design. Gode bidragsytere var Helge Steinnes som prosjektledet selve standbyggingen, Austvoll Tre & Design for snekkerarbeid, Stavanger bibliotek som fant fram nesten 3000 oljerelaterte bøker (ja, det var ekte bøker i hyllene!) og Rogaland Teater som bidro med skinn-innbinding av spesiallagde bøker. Foto: Arne Bru Haug.


Involverte byråer

59854 981eb original

procontra