Ett fullt tog = 16 busser

Målrettet kommunikasjon forhindret trafikkaos i august da omfattende arbeider ble gjort rundt Oslo S og 30.000 passasjerer måtte velge alternativ reiseform.

77498 aa218 original

Jernbaneverket gjennomførte sommeren 2016 en stor oppgradering av infrastrukturen rundt Oslo S, og i uke 31 kunne ikke noen tog kjøre på øst- og nordgående baner fra hovedstaden på stasjonene mellom Oslo S-Lillestrøm, Bryn, Ski og Grefsen.

Kommunikasjonen skjedde ikke med store annonser i riksdekkende medier.

– Vi benyttet bredden av egne kanaler, det var et koordinert løp mot redaksjonelle lokale, regionale og nasjonale medier, samt at ansatte fikk en grundig gjennomgang av utfordringer og løsninger denne uken, forteller markedsdirektør i NSB Persontog, Merete Møystad.

– Vi lagde blant annet en animasjonsfilm som beskrev uke 31 og ulike løsninger for kundene.

– Resultatene viser at kommunikasjonsarbeidet har hatt god effekt og synliggjør viktigheten av å koordinere budskap og benytte flere kanaler over tid. Vedrørende kommunikasjonen samarbeidet vi også med TRY om kommunikasjonsplattform og CRM. Det er naturlig for oss å sparre med et byrå med stor bredde og kunnskap innen kommunikasjon og markedsføring, avslutter Møystad.