Ny identitet for Helseutvalget
Helseutvalget har frisket opp visuell identitet, nettside og trykt materiell, etter et behov om å samle alle tilbudene sine under samme profil.
Aktuelt byrå
Bielke&Yang
Helseutvalget ønsket et moderne, mer helhetlig uttrykk som fremstår som inkluderende og imøtekommende, og senker terskelen for å ta kontakt.
– Fordi vi jobber med seksuell helse og tematikk som kan oppleves som svært personlig, er det viktig at våre tilbud er relevante også for de som ikke nødvendigvis lever åpent som homofile eller lesbiske, sier Aksel Overskott, kommunikasjonsrådgiver i Helseutvalget.
Det nye logosymbolet består av to mennesker som viser omsorg og kjærlighet for hverandre, samtidig danner de en H for Helseutvalget. Dette visuelle uttrykket har blitt videreutviklet i form av sekundære ikoner og animasjoner, og det ble jobbet tett med den nederlandske illustratøren Hedof for å illustrere de ulike stegene for Helseutvalgets nye HIV-test. Bruken av illustrasjon tilfører en lekenhet som ufarliggjør noe av innholdet som kan oppleves som vanskelig og personlig.
Fleksibel løsning
Det har vært mange faktorer å ta hensyn til i utviklingen av den visuelle identiteten. Tidligere har Helseutvalget hatt egne identiteter for hvert enkeltstående prosjekt innad i stiftelsen, så noe av det viktigste har vært å samle alle tilbudene under et overordnet system, og på denne måten tydeliggjøre Helseutvalgets budskap. Samtidig er den nye identiteten fleksibel med de mange mulighetene som Helseutvalget trenger, enten det er et innslag i paraden under Oslo Pride, eller i en rapport for helsemyndighetene. Målet var å nå ut til deres eksisterende målgruppe, og samtidig tiltrekke et større publikum ved å skape et inkluderende og vennlig uttrykk.
Gjør-det-selv-test
Helseutvalgets nye gjør-det-selv HIV-test, en gratis og anonym hjemmetest som er lett å bruke, er et helt nytt produkt for det norske markedet. I den første uken etter lanseringen fikk de over 1000 bestillinger for HIV-testen.
– Helseutvalgets prøveprosjekt med en HIV-test til hjemmebruk har vært en sentral del av arbeidet med den nye visuelle identiteten. Håpet er at de som sjelden eller aldri før har tatt en HIV-test skal bestille en fra våre nye nettsider, sier Overskott.
Identiteten skal fungere like godt på trykte som digitale flater, og implementeringen av identiteten er godt i gang; alt fra de typiske flatene som visittkort, bærenett og t-skjorter til de mer uvanlige som kondompakninger og HIV-testinstruksjoner. Nettsiden skal fungere som en kunnskapsportal der man lett skal kunne finne informasjon om seksuell helse, bestille en HIV-test eller chatte med frivillige fra Helseutvalget.
Nettsiden er utviklet i tett samarbeid med Værsågod, Kimm Saadtvedt har tatt bilder og fanget det store spennet i målgruppen.
— Arbeidet med Helseutvalget har både vært lærerik og utfordrende. Det har vært en fruktbar prosess der vi har endt opp med et resultat vi er stolte av, og som vi håper kan utgjøre en forskjell for målgruppen, forteller designere Martin Yang og Christian Bielke.