«Har kongefamilien for stor mark?»

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Første uttak av «DMS – Dyslektikere med selvironi», kampanjen som vant Reklame for Alvor 2016 på vegne av Dysleksi Norge.

Med løsningen «DMS – Dyslektikere med selvironi» vant Kitchen Reklame for Alvor 2016. I høst har de samlet inn historier om morsomme situasjoner som har oppstått på grunn av lese- og skrivevansker, og nå er kampanjen live. 

Det er Kitchen-teamet Aleksander Erichsen og Thea Emanuelsen som står bak kampanjen «DMS – Dyslektikere med selvironi». 
– Vi ønsker å senke terskelen for å søke hjelp og bli medlem av Dysleksi Norge, og har derfor laget en humoristisk kampanje med mål om å bryte ned tabuene rundt lese- og skrivevansker, forteller Aleksander og Thea. 

Mark og småkuker

Kampanjen lanseres med en film som er laget i samarbeid med Pravda. Handlingen er basert på en innsendt historie som traff alle i teamet midt i hjertet. På musikksiden er det laget en nyinnspilling av Espen Lind-låta «Baby You’re So Cool». 

– Reklamefilmen som Kitchen har jobbet frem er morsom, samtidig som den treffer en nerve. Vi håper både filmen og historiene som er kommet inn til kampanjen vil inspirere mange til å sende inn sine egne historier i tiden fremover.  Sammen skal vi vise hvor vanlig lese- og skrivevansker er, sier Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge. 

En annen historie som har kommet til live i kampanjens første fase er innsendt av Emily (15): «Jeg skulle lese høyt i samfunnsfagtimen. På slutten av avsnittet sto det: og det er derfor de har så stor makt i dag. Som dere sikkert skjønner var det ikke det jeg leste høyt». 

Historien er illustrert av Anette Moi. Denne, og flere andre innsendte historier fra medlemmer av Dysleksi Norge, brukes nå til å invitere hele Norge til å sende inn sine historier. Et utvalg av disse vil også gjøres om til blant annet filmer, bilder og illustrasjoner. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.