Delingsøkonomi i 150 år

Coop dramatiserer fordelene ved eierskapsmodellen – det som virkelig skiller Coop fra konkurrentene.

Coop deling

Det snakkes mye om den nye delingsøkonomien om dagen, men hva er det egentlig å dele økonomi? Hvem deler med hvem? Og hvor nytt er det?

Coop har siden 1867 jobbet for felleskapet og sine medeiere, og i forbindelse med 150-årsjubileet settes eierskapsmodellen i en moderne kontekst med et konsept som forbinder det gamle med det nye.

– Coop er et utrolig sterkt felleskap bestående av 1,5 millioner medeiere. Og ved å stå sammen har felleskapet fått en kraft som gir oss muskler til å presse prisene, utvikle bedre medlemsfordeler og ikke minst dele overskuddet gjennom å gi kjøpeutbytte på alt medeierne kjøper. Kort sagt, Coop er delingsøkonomi, og det har vi vært i 150 år, uttaler Per-Olav Andersen, markedssjef for master brand i Coop.

Det er ANTI som står bak konseptet som nå rulles ut på TV og i sosiale medier og vil følges opp i året som kommer.

– Coop ønsket et filmkonsept som kunne dramatisere fordelene ved eierskapsmodellen. Det er den som virkelig skiller Coop fra konkurrentene. Når vi utviklet konseptet kom vi raskt frem til hva Coop egentlig er, det er delingsøkonomi i praksis. Så når en hel start-up verden nå leter etter den nye store delingsøkonomi-ideen tenkte vi det var greit å minne om at dette har eksistert i 150 år, sier Per Kristian Voss Halvorsen og Behnam Farazollahi som har vært teamet i ANTI.

Artikkelen fortsetter under.

Filmserien som lar seg inspirere av «Silicon Valley» og filmer som «The Social Network» er utviklet i nært samarbeid med regissør Stefan Faldbakken i White Rabbit, blant annet kjent som regissør av serien «Jeg mot meg» på NRK som ble produsert av ANTI TV.

– Det var veldig gøy å kunne ta et slikt univers på alvor. I stedet for å lage en kort reklamefilm med ett sluttpoeng var tanken at seeren skulle få følelsen av at dette er en serie, med karakterer som utvikler seg og en historie som bygger seg opp. Det er klart at det krever litt, i disse fem-sekunder-oppmerksomhets-tider, men vi tror folk henger med og lar seg fange av gode historier og bra karakterer, avslutter Stefan Faldbakken.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2016 Film