Enter Sandbox

Arbeid av POL

Audi haler bilentusiastene tilbake til sandkassa med et banebrytende Virtual Reality-eksperiment i samarbeid med POL og MediaMonks.

Ved å kombinere en fysisk sandkasse med virtual reality i sanntid kan du prøvekjøre den nye Audi Q5 på en egendefinerte bane i Sandbox 2.0. Utgangspunktet er en tradisjonell sandkasse, med små lekebiler, spader og alt hva du husker fra barndommen. 

– Vi har laget en scanner som flytter den banen du bygger i sand direkte inn i en ganske fascinerende VR-verden. Idéen er altså at du kan få en fullverdig kjøreopplevelse i den sandkassa du rett før har lekt i med lekebiler, forteller Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef og PR Manager i Audi, til kreativtforum.no.

Tidligere i uka rigget Audi opp sandkasse og VR-rigg hos Startup Lab i Forskningsparken, hvor Kreativt Forum fikk lov til å teste herligheten.

Spres til resten av verden

Ideen har vekket oppmerksomhet i hele konsernet, med en umiddelbar respons om at dette er noe som også kan få luft under vingene internasjonalt.

– Audi AG forsker og jobber videre på det, og du har et par sites i Tyskland nå, der de i stedet for vanlige 2-dimensjonale nettsider, med hjelp av et VR-sett kan spesifisere hvordan du vil ha bilen i et 3D-miljø. VR-biten vil komme stadig sterkere i hele bilbransjen, spår markedssjef Tommy Bækkevold Jensen.

Ambisiøst prosjekt

POL, Audi og svenske MediaMonks har jobbet med utviklingen siden november i fjor høst. 

– Ideen var morsom å klekke ut, men teknologien og det å faktisk lage det var noe mer krevende. Det er veldig nyttig å sparre med flinke folk som forstår hvem vi er og hva vi ønsker å få til og, som i dette prosjektet, leke litt med hva som er mulig å få til med teknologien, og få en direkte link til merkevaren vår og dem vi ønsker å nå, forteller Rognlien Skovli. 

– Det har vært gøy å se hvordan POL og MediaMonks sammen har klart å ratte sammen et prosjekt som viste seg å være enda mer ambisiøst enn først tenkt. Men ideen var så god og morsom at det nyttet ikke slippe tanken før vi kom i mål. Det har jo kosta noen timer med leking i sand, men det er jo ikke det verste man kan gjøre.

Hva vi sier og hvordan vi sier det

Konseptet skal bidra på flere fronter for Audi. Det skal styrke merkevaren og befeste teknologiposisjonen, det skal styrke de positive assosiasjonene rundt quattro-teknologien og det skal kunne gjøres taktiske uttak på konseptet i forbindelse med lanseringen av nye Audi Q5.

– Vårt utgangspunkt var at Audis teknologiposisjon i større grad enn tidligere også burde gjenspeiles i hvordan merkevaren kommuniserer. Det handler med andre ord ikke bare om hva  vi sier, men også hvordan vi sier det, forteller Kjetil Botten Skogly, strategisk rådgiver i POL. 

– Med fremveksten av AR og VR var det nærliggende å se på denne type teknologi, ikke bare ved å ta den i bruk, det har mange andre som gjort i ulik grad allerede, men å ta den i bruk basert på en gjennomarbeidet innsikt og en strategi som svarer til Audis forretningsmessige behov. Selvfølgelig med hva vi syntes var en sterk kreativ idé i bunn, fundert på merkevarens ønskede posisjon i markedet. Det er på disse området vi tror dette konseptet skiller seg fra mange andre.

Nå skal Audi ta konseptet ut på veien og la flest mulig prøvekjøre installasjonen. Første stopp er verdenscuprennet i alpint i Kvitfjell nå til helgen. 

POL har allerede rukket å få The FWA of the Day for arbeidet.

Kommentarer

Christoffer Lorang Dahl

Digital Director i SMFB

5 måneder, 3 uker siden

Dette likte jeg godt! Et steg forbi den atypiske AR/VR-jobben, med litt glimt i øyet.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.