Episk fail for Røde Kors og TRY

Arbeid av TRY

Vet du hva du bør gjøre når det plutselig går galt? Røde Kors og TRY stiller folk til veggs i sin nye førstehjelpskampanje.

Da Røde Kors kom til TRY med et ønske om å oppfordre nordmenn til å lære seg førstehjelp, valgte de en litt utradisjonell løsning.

Teamet bak filmen, Sara Marie Hødnebø og Caroline Riis, forklarer tanken bak ideen. – Vi så en holdning i at folk flest tror de kan nok til å hjelpe, og det er først når noe går galt man innser hvor lite man faktisk kan. Da kan det være for sent.

Førstehjelpsfilm som clickbait.

Sammen med Apt utviklet de en failvideo med en sjokkerende tvist. Den starter den med å lure seeren inn med noen morsomme fail-klipp, før den plutselig tar en alvorlig vending. Seeren blir så konfrontert med en test om førstehjelp der svarene de avgir direkte påvirker utfallet av situasjonen.

Linken ble delt organisk uten Røde Kors som tydelig avsender, og allerede første dagen hadde over 100.000 tatt testen. Over de neste dagene ble den delt over syv tusen ganger på Facebook, og har nå også fått internasjonal oppmerksomhet. Det jobbes nå med en engelsk versjon av siden.

– Vi vet dette kan være sterk kost for mange, men de mange positive reaksjonene tyder på at det har vært en effektiv oppvekker for folk til å ta grep og lære seg førstehjelp før det er for sent, sier Jon V. Aasgård, digital markedsfører i Røde Kors.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.