Lot Øya-artistene oppleve Oslo gjennom fansen

Personlige reiseguider signert den norske fansen, Øyafestivalen, Visit Oslo og Innovasjon Norge sikret årets festivalheadlinere en unik og varm Oslo-velkomst.

86149 4d537 original
86058 8dd8a original
86059 63955 original
86060 2c91b original
86061 3fa8d original
86062 3bf37 original
86063 17c68 original
86064 a0954 original
86066 cfe44 original
86067 a2d99 original
86050 cf426 original
86051 47422 original
86052 f54b6 original
86053 d426f original
86054 527d2 original
86055 bd377 original
86056 774c8 original
86057 80eaf original
86092 a22e3 original
86093 df623 original
86095 c234c original
86096 866bc original
86102 b6e98 original
86103 f8a0f original
86105 c4f22 original
86106 4396f original

Under årets Øyafestival fikk ti av de internasjonale headlinerne hver sin helt unike og personlige guide med tips til hva de burde oppleve i Oslo. Tipsene kom fra den norske fansen, og ble overrakt artistene personlig da de ankom festivalen.

– En av de tingene som er spesielt med Øyafestivalen, er at den foregår midt i hjertet av Oslo. Øya er Oslo, Oslo er Øya. Derfor håper vi artistene også får mulighet til å oppleve byen når de er her, og vi ønsker naturligvis å gjøre oppholdet deres så bra som mulig. I år tok vi det litt lenger enn vanlig. Ingen kjenner Oslo bedre enn de som bor her, og ingen kjenner artisten bedre enn fansen. Derfor synes vi det var en god idé å be fansen om å dele sine beste Oslo-tips, sier Birgitte Mandelid, markedssjef i Øyafestivalen.

Tipsene ble samlet inn på Øyafestivalens Facebook-side før sommeren, og hundrevis av tips kom inn, alt fra restauranter og barer, til aktiviteter og unike plasser med gode historier.

MØ i Munch-museet. Filmen er laget av Kasper Häggström.

Takket i sosiale medier

Bøkene ble designet og trykket opp kun til artistene, men også gjort tilgjengelig for alle på www.oyaoslo.no.

– De har blitt veldig godt mottatt! Først og fremst av artistene, men også av Øya-publikummet, og det er så klart gøy. Dette har vært et skikkelig dugnadsprosjekt, og vi har vært mange som har stått på for å få det til. Spesielt morsomt var det å se ideen vår komme til live gjennom det fantastiske håndverket til gutta i Feed og gjengen i Print House, som begge har lagt inn en formidabel innsats, sier Rune Roalsvig, kunderådgiver i Anorak.

Flere av artistene, deriblant danske MØ og det engelske bandet The XX, brukte sosiale medier til å takke fansen for gaven. Førstnevnte så rørt at hun angivelig måtte ta til tårene.

Tok med MØ til Munchmuseet

MØ er en uttalt norgesvenn, og var den av artistene som hadde satt av flest dager under Oslobesøket. Rett etter Øyafestivalen gikk turen til Jotunheimen, men da hun var på besøk tidligere i sommer, fikk hun i anledning ØYA Oslo Guide en guidet tur på Munchmuseet etter tips fra fansen.

Under Øya-uka ble det også satt opp utendørsboards hvor enkelte av tipsene ble tatt ut plassert strategisk i bybildet.

Ideen til ØYA Oslo Guide er det Anorak som står bak. Feed har gjort alt av illustrasjoner og design, mens Print House har stått for produksjon av bøkene.

MØ Instastory.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2017 Pakningsdesign

  • Gullblyanten 2017 Sosiale medier

  • Gullblyanten 2017 Håndverk

  • Gullblyanten 2017 Promo og aktivering