På innsiden av norsk matproduksjon

Arbeid av Geelmuyden Kiese

I sin nye kampanje skal Matmerk gjøre det enklere for nordmenn å forstå hva det faktisk betyr å velge mat merket med NYT NORGE.

– Nyt Norge er den eneste offisielle merkeordningen i Norge som garanterer deg at maten er norsk. Det betyr at når du velger et NYT NORGE-produkt velger du friske planter, god dyrehelse og lite bruk av antibiotika. Du kan være sikker på at maten er foredlet og pakket i Norge. Og det sikrer over 90.000 norske arbeidsplasser og et aktivt landbruk, både nå og i fremtiden. Dette budskapet er det viktig for oss å nå frem til forbruker med. Du velger ikke bare norsk mat. Du velger så mye mer, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundquist.

Ekte, norsk vare

Fordi det er så mange merker og symboler i butikkene som forbruker ikke helt vet hva betyr, var det viktig for Geelmuyden Kiese å utvikle et konsept og en film som tar deg på innsiden av merket og forteller hva det faktisk vil si å velge mat med NYT NORGE-garantien.

– Det er vanskelig nok for forbruker å skille de ulike produktene som tilsynelatende er norske.  Å vite hva du faktisk velger hvis du tar aktivt stilling til det, krever at vi forteller om mer enn strenge, norske regler og et velfungerende kontrollsystem. Derfor er det vår ambisjon å gjøre et strengt regelverk enkelt å forstå. Sammen med Babusjka har vi reist land og strand rundt, og kun filmet ekte, norsk vare. Filmen skal bygge kunnskap om hva mer du velger enn bare at maten er norsk, sier kundeansvarlig Marius Eriksen i GK.

Kjennskap på 88 prosent

Markedssjef i Matmerk, Jan Sverre Nordstad, gleder seg til å se responsen hos forbruker. 


– Vi har i lang tid bygget kjennskap til NYT NORGE, og lykkes godt med det. Merket har nå en kjennskap på hele 88 prosent. Nå ønsker vi å nå bredt ut og bygge kunnskap om hva som ligger i denne flotte merkeordningen, og håper kampanjen vil falle i god jord hos folk flest, sier Norstad.

Kampanjen er støttet av Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) og filmen vises på TV og alle landets kinoer i høst, og følges opp av kunnskapsbyggende elementer digitalt og i sosiale medier. I tillegg er det utarbeidet en VR-film hvor besøkende på matmesser og konferanser kan ta en kikk på innsiden av norsk matproduksjon.  

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.