«Er du gravid, eller?»

Arbeid av ANTI

Hvorfor må vi forklare oss når vi takker nei til alkohol? Det spørsmålet stiller Blå Kors og ANTI i kampanjen «Unnskyldninger du ikke burde trenge».

Desember er høysesong for drikkepress. Med en falsk gravidmage på 5kg ønsker Blå Kors å lette presset for dem som kunne tenke seg å ta en fest uten alkohol. Det overordnede målet er å starte samtaler rundt den norske drikkekulturen.

Foruten å dukke opp på NRK Dagsrevyen og senere TV 2 med blogger Piateed, har magen blitt spredd gjennom en serie produktannonser med fest-tema, under headingen «Stjel Stilen: Hvitt Julebord». Her blir gravidmagen presentert som årets must-have accessory for hvite kvelder, enten det er på julebord, romjulspils eller den store nyttårsfesten.

– Magen er et litt absurd tiltak, omtrent like absurd som at mange må dikte opp unnskyldninger for å slippe at folk graver i hvorfor de ikke vil drikke, sier Sindre Rosness, en av kreatørene bak kampanjen. 

kampanjesiden, som ble lansert tidligere i desember, finner du også andre unnskyldninger du ikke burde trenge, som å bestille Sprite med en skive sitron i, eller ha et par bilnøkler lett synlig.

Kampanjen er en del av et to-årig prosjekt som skal skape diskusjon rundt norsk drikkekultur, og stille spørsmål ved hvorfor vi drikker som vi gjør.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.