Fikk hatet til å forsvinne

Arbeid av Geelmuyden Kiese

Amalie Olsen ble dekket med hatord, og fikk over 100.000 ungdommer til å ta avstand fra hatprat – uten at de voksne fikk det med seg.

I kampanjen #ikkegreit for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) fikk Norges største kvinnelige youtuber, Amalie Olsen (18), malt hatytringer på kroppen. De var hentet fra kommentarfeltet hennes. Målet var at norske tenåringer skulle ta et tydelig standpunkt mot hatefulle ytringer, ved å aktivt la dem stryke over ordene på ikkegreit.no til de forsvant.

Gjennom Amalies egne kanaler, og ved å la ungdom dele utstrykningene i sine prefererte sosiale kanaler, ble engasjementet spredt uten at de voksne fikk det med seg.

Etter en uke der over 100.000 barn og unge hadde engasjert seg i kampanjen, var et viktig premiss for det videre arbeidet lagt: Oppropet hadde gått under de voksnes radar, akkurat som de voksne heller ikke får med seg alt hatet unge utsettes for.

Klar tale fra Erna Solberg

I anledning Hatytringskonferansen 2017 og lanseringen av Bufdirs nettside med råd rundt hatefulle ytringer, ble kampanjens andre fase lansert for å treffe foreldrene: En film hvor Amalie Olsen, Mari Trommald fra Bufdir og Erna Solberg snakker om hatprat, og hva du som voksen kan gjøre.

Kampanjefilmene har hatt over 600.000 visninger så langt, besøkende har brukt i gjennomsnitt 5 minutter på kampanjesiden, og over 50 prosent av de besøkende gjorde en aktiv handling for å fjerne de hatefulle ytringene. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.