Før hashtagg og viral effekt

Geir Florhaug, kreatør og partner i FranzHubert, har stafettpinnen denne uka. Han trekker fram noen av sine reklamefilmfavoritter, blant annet et par norske jobber som har engasjert langt utover landegrensene våre.

60130 d3fee original
Fretex-Elevator, Worknet Reklamebyrå, 1995.
60133 1d090 original
Fretex-Elevator, Worknet Reklamebyrå, 1995.

Kreatør Geir Florhaug. Foto: Pia Bråthen, Fionaphoto.com

Geir Florhaug

er kreatør og grunnlegger av det nystartede reklamebyrået FranzHubert. Tidligere har han jobbet i New Deal, McCann og Dinamo.

– Takk for utfordringen, Sigurd. Og for inspirasjonen!

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Siden Sigurd i forrige Kudos var så voice-tung, går jeg motsatt vei. Men holder meg i film-kategorien. En film jeg ramlet over ved en tilfeldighet for ikke så lenge siden. En produktdemonstrasjon like lavmælt som den er actionfylt. Nesten australsk macho. Men da skulle det nok ha plasket noen kasser med øl uti der også.



Toyota Tacoma «Tide»

– Én til. Denne har også noen år på baken, men står seg som like original i dag. En påminner om å tenke originalt, fokusere på detaljer, ikke ta lett på musikkvalg og jobbe i et land hvor det er lov å reklamere for øl.

Miller «Downhill»


Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– De mest originale ideene er ofte de som setter oss mest på prøve. I konkurransesammenheng kan disse fort falle gjennom fordi de ikke er tilpasset kategorien. Dette er en slik jobb. Selv om den ble løst midt på nittitallet hører den mer hjemme i dagens reklametenkning. Grensesprengende løst den gangen reklame var et mesterskap i å fylle ferdig definerte flater som annonse, radio, film, etc. Alt annet havnet i sekkeposten «Annen Reklame». Her ble flatene kun brukt til å fortelle om den egentlige kampanjen, som levde sitt eget liv der ute. Lenge før hashtagg og viral effekt. Jeg satt selv i kampanje-juryen i Gullblyanten det året, og husker hvordan vi måtte tvinge oss selv til å glemme statutter og vurdere denne etter helt nye premisser. Kunne vi ikke trekke for litt uflid layout? Var det ikke litt grått og kjedelig? Og avsender(ne) litt utydelig(e)? Den ble stemt ut i grovsorteringen, hentet inn igjen, og gikk hele veien til gull i kampanje:

Fretex-Elevator «Buksa til Phil Collins» av Worknet Reklamebyrå, 1995. [Se arbeidet i mediespilleren.]

– Og av nyere ting MÅ jeg få legge til Kaizer’s «Hjerteknuser» og TV2-stuntet med «Den Syngende Værdama». Klokkeklare ideer som engasjerte langt utover vår egen andedam.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

André Koot i SMFB. Bransjens råeste på Hammond-orgel.