– Vi er alle fettere

Ukens Kudos er dobbelt-uvanlig. Denne spalten har nemlig vært meget tung på manne- og kreatørsiden, men nå har stafettpinnen havnet hos Aram Zarkoob, som er prosjektleder i Kitchen.

60913 57d8e original
Litt bakom materiale, med oversettelse av sangteksten.
60916 c1797 original
«Belik» for djuice, av Kitchen, fra 2007.
60922 210bf original
Kirkens Nødhjelp, TV Aksjonen 2014, av POL.

Prosjektleder i Kitchen, Aram Zarkoob

Aram Zarkoob

er utdannet eksponeringsdesigner ved Westerdals. Hun har også jobbet noen år i eventbransjen før hun havnet i Kitchen Reklamebyrå som prosjektleder og kreativ produsent i Energy Pool. Hun har jobbet i Kitchen de siste fem årene.

– Takk til Torshovs prins, Alexander Gjersøe som sender stafettpinnen til Midtøstens prinsesse! Altså meg selv. Ekstra fint når det er fra en flink fyr som han.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– I studietiden var jeg veldig glad i «Belik»-jobben for Djuice (mye bra generelt sett for Djuice den gangen). Rett og slett fordi det er noe av det særeste jeg har sett! Lite visste jeg da at jeg skulle havne i byrået og jobbe med teamet (Per Erik Jarl og Christian Hygen) som lagde den. Jeg ler godt hver gang jeg ser den i tillegg til å bli sykt imponert over alle detaljene som den kampanjen bar preg av. Deilig sær humor som jeg elsker! Kudos til hele teamet bak, men også til kunden som var modig nok til å kjøpe ideen.

– I nyere tid er det mange jobber som kunne ha blitt trukket frem som gode arbeider og som fortjener sykt mye kudos men i fare for å nevne flere Kitchen-jobber velger jeg å gi kudosen til T/A POL for jobben de gjorde for Kirkens Nødhjelp og NRK TV Aksjonen 2014. Et godt stykke arbeid som går rett inn i hjertet og det er lett å engasjere seg i den. Arbeidet fikk også mye velfortjent heder under årets Gullblyant.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg liker ideer som pusher grenser og vekker oppsikt. Denne jobben synes jeg gjør nettopp det. Honda Civic Type R «The other side», av Wieden & Kennedy i London. Deilig og lekent, med to parallelle historier som engasjerer, samtidig som man aktiverer seeren ved å bestemme hvor i historien man ønsker å få innblikk i ved å trykke «R». Det pusher grenser i forhold til hvordan vi tenker reklamefilm også på tv i dag.


– Jeg er nødt til å nevne «My Blood is Red» fra Leo Burnett Tailor Made, et av mine favorittarbeider.


– Helt fantastisk arbeid av sykt flinke folk. Bra produksjon, og de har klart å engasjere fans fra begynnelse til slutt! En jobb jeg veldig, veldig gjerne skulle ha vært med på. Prosjektlederen der har hatt det gøy!

– En av favorittfilmene mine minner oss om å behandle hverandre med respekt, man vet aldri når man møtes igjen. Utrolig bra casting! Han i lyktestolpen er jo helt rå!


– Det er utrolig vanskelig å stoppe når man først begynner å liste opp. Så jeg kommer sikkert på noen i ettertid hvor jeg tenker «søren, den burde jeg ha nevnt», men det får så være.

– Så er det slik at det er mange spennende kreative hoder som absolutt ikke jobber i reklamebransjen, men som også lager reklame. De må også hedres i blant. Min fetter (les: Vi er alle fettere) i L.A lagde blant annet denne reklamefilmen som jeg har et ambivalent forhold til:


– En oppfordring fra meg er at alle med litt selvrespekt bør følge med på de viktigste nyhetene på norgesposten.org

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Fra en perser til en annen: Jeg ønsker å sende stafettpinnen til dyktige Behnam Farazollahi i Anti. Fordi han er en bra fyr og han er fetter, da!

«Belik» for djuice, av Kitchen, fra 2007.

Litt bakom materiale, med oversettelse av sangteksten.

Kirkens Nødhjelp, TV Aksjonen 2014, av POL.