– Ble rett og slett blåst av banen

Stafettpinnen har igjen tatt turen over dammen, nærmere bestemt til BBDO New York, hos Senior Creative Director Jens-Petter Wærnes.

64927 4793a original
64930 175f3 original
64933 bcba5 original
Hygen?
64936 991f6 original
64939 88ba8 original

Senior Creative Director i BBDO NY: Jens-Petter Wærnes.

Jens Petter Wærnes

. Senior Creative Director. BBDO New York. Uteksaminert som Art Director fra Brainco, The Minneapolis School of Advertising. Har tidligere jobbet på Jung von Matt Hamburg, Scholz & Friends Berlin og DDB Oslo.

– Mange takk til Eirik Sørensen for stafettpinnen. Du er en god mann med veldig fine reklameløsninger.

Nevn et inspirerende internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Som ung student i Minneapolis fikk jeg lov til å bli med inn på VFX-suiten der de finjusterte en skuddveksling i filmen «Ambush», én av åtte kortfilmer i serien «BMW Films, The Hire», laget av Fallon Minneapolis. Regi: Ang Lee, Guy Ritchie, Alejandro Gonzales Iñarritu, Tony Scott, med flere. Jeg ble rett og slett blåst av banen. Fyttikatta, så fett. Så originalt. Så velskrevet og perfekt utført. Så … BMW!

– Den første filmen hadde premiere i april 2001 på BMWs hjemmeside. Filmene ble sett over 11 millioner ganger i løpet av de første fire månedene og salgstallene til BMW steg med 12 prosent påfølgende år.




David Lubars om kampanjen 14 år etter

– Filmene ble sendt til Cannes Lions, men fikk ikke engang shortlist. Juryen klarte ikke å forholde seg til hva de så, rett og slett. Det utypiske reklamefilmprosjektet med nettet som kanal ble sendt inn til Cannes Lions igjen neste år og skapte stor debatt. Det ble konkludert at filmene for BMW var så grensesprengende at de redefinerte fremtiden for film, og ble som konsekvens belønnet med en helt ny kategori: Titanium Lions. To av bakmennene på BMW-prosjektet var David Lubars (nå Global CCO) og Greg Hahn (nå CCO New York). Til min glede er det de jeg jobber med her på BBDO NY. Jeg spurte Lubars om hva han tenkte om prosjektet nå i etterkant:

«Fifteen years later, I think about how I wish the technology we have today was available then. All we could do at the time was put the films out online, but we wanted to do things where the viewer could interact, sort of the way you can with the Honda «Type R» film that was made this year.»

Filmene har vunnet alle priser som kan vinnes, inkludert «Best of the Digital Decade» og «Hall of Fame».

Grensesprengende og genialt

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Omtrent på den samme tiden lages et arbeid i Oslo som jeg er veldig glad i. Kampanjen er i motsetning til filmprosjektet fra Fallon veldig enkelt gjennomført på et minimalt budsjett, men allikevel grensesprengende og genialt. Ta bilde. Print ut i stort format. Heng opp. Inkluder miljø. Hent Grand Prix. Utendørskampanjen for Oslo Piercing Studio ble laget av blant annet Erik Heisholt, Marianne Eskeland og Per Erik Jarl på Leo Burnett Oslo.

– For meg står disse arbeidene frem som to milepæler innenfor sine respektive sjangere. Begge har utvilsomt inspirert en rekke reklameprosjekter og kreatører i tiden etter, meg selv inkludert.

– Men noe litt viktigere for undertegnede er at jeg har funnet to helt nye, utømmelige inspirasjonskilder: min datter Kali Filippa på 2,5 år og min sønn Stellan Iker på 1 år.

Utømmelig inspirasjonskilder: Kali Filippa og Stellan Iker.




Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Stafettpinnen sender jeg videre til min gode venn og Skype-samtalepartner, Henrik Sander, en dreven ringrev i norsk reklame og nå regissør hos Motion Blur.