En skreddersydd presang

Kudos-stafettpinnen har denne uken endt opp hos Kitchen og Art Director Thea Emanuelsen.

66859 8637e original
«P for Pensjonssparing» for DNB av TRY/Apt og Bacon OSL (2010).

Thea Emanuelsen.

Thea Emanuelsen

er utdannet fra Westerdals, og hun gikk rett fra studier til TRY etter endt praksisperiode sammen med teampartner Aleksander Erichsen. Etter to år i byrået byttet hun nylig arbeidsplass til Kitchen.

– Tusen takk, Marianne for at du sendte stafettpinnen til meg!

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– En norsk jobb jeg liker veldig godt, og som virkelig vekker følelser i meg til tross for at den begynner å dra på åra, er TRYs «P for pensjonssparing» for DNB. Den er visuelt utrolig fin og i tillegg treffer setningen «Det er lurt når man er ung … å tenke på at man en dag skal bli gammel» så sinnssykt bra. Plutselig begynte jeg å bry meg litt mer om pensjon, for jeg kan jo ikke være mer enig.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg synes det er vanskelig, og kanskje til og med helt umulig, å velge bare ett inspirerende arbeid jeg gjerne skulle ha lagd selv! Jeg vil trekke frem et par stykker av litt ulike grunner. «The Ad filter» laget av D&AD er en genial og enkel tjeneste som treffer målgruppen 100 prosent! Det er en plug-in som bytter ut irriterende YouTube pre-rolls med prisvinnende reklame. Dette var noe jeg installerte på maskinen min med en gang og det føltes som en liten presang skreddersydd til akkurat meg. Endelig kan jeg bli faglig inspirert mens jeg venter på at «Funny Cats Compilation» skal starte. Anbefaler deg å gjøre det samme (se på kattevideoer, altså!).


– En annen jobb jeg vil trekke frem er Newcastle Brown Ales «Call for Brands». Som de så fint selv sier i casefilmen «You don’t need to blow your budget on the big game, as long as you can blow other peoples budget». De går ut med en kampanje hvor de selger reklameplass for andre merker i sin egen reklame i forkant av den store kampen. Resultatet er en film med 38 helt forskjellige merker som alle får sin plass i reklamefilmen på 60 sekunder. Både morsomt og smart!

Newcastle Brown Ale, «Call for Brands» (2015) av Droga5, casefilm:


Newcastle Brown Ale, «Call for Brands», reklamefilm:


– Jeg klarer rett og slett ikke å la vær og nevne Value City Furniture sin «Gagging»-reklamefilm selv om den har vært mye i vinden i det siste. Den er spot on på min (åpenbart) ganske så enkle humor.

Value City Furniture, «Style Comes Easy» (2014) av Translation:


– Og mens jeg først er i gang på hva jeg ler godt av så passer det fint å avslutte med filmen «Moon Monster». Jeg elsker at de har basert hele filmen på det som er negativt med produktet.

– PS: Etter nærmere research fant jeg nettopp ut at filmen (dessverre) ikke er ekte. Er det da lov å nevne den? Jeg gjør det. Jeg ler meg i hjel.


«Moon Monster» er en reklameparodi laget av effekthuset Cinecite. Her ser du bakomfilmen:


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen videre til Simen Frogner i LOS&CO fordi han er en bra fyr!


«P for Pensjonssparing» for DNB av TRY/Apt og Bacon OSL (2010).