– Prøv litt hardere, vær så snill

Kreativ leder i GK, Eva Sannum fremhever en bransjepopulær kampanje med uforløst potensial, samt en sjeldent varm homo-velkomst i den svenske skjærgården

73324 cf162 original

Kreativ leder og kundeansvarlig i GK, Eva Sannum.

Eva Sannum

er kreativ leder og kundeansvarlig i Geelmuyden Kiese. Hun har 12 års tidligere erfaring fra reklamebransjen, og de siste par årene har hun vært med å bygge opp en gruppe med kreatører, designere, rådgivere og digitale produsenter i GK som nå består av 30 mennesker.

– Tusen takk til latterlig flinke Eivind Stoud Platou for Kudos-stafettpinnen og hyggelige ord! Jeg har forsøkt hele uka å komme på en norsk jobb som aldri fikk sin fortjente oppmerksomhet, kanskje fordi den manglet en ordentlig god PR-strategi for å ta ut idéens fulle potensiale. Men så er ikke jeg kjent for min gode hukommelse og lyktes ikke helt med det prosjektet. Jeg landet på en kampanje som absolutt har fått sin kudos allerede, i alle fall blant dette publikumet. Men like fullt en jobb jeg mener har et mye større potensial. Nå har jeg jo sjansen til å minne dem på det. Det er jo ikke for sent neste jul!

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Å lage pepperkakehusmaling for å gjøre Butinox relevant på vinteren når de i utgangspunktet ikke har noe å snakke om, er jo en slik idé hvor man bare «hvorfor har vi ikke tenkt på det? Genialt!» En nydelig, liten kampanje. Produktutvikling som folk, vel, ikke trenger, kanskje. Men i alle fall veldig gjerne vil ha. Det er sikkert mange grunner til at Butinox ikke fikk dette rullet bredere ut. Men jeg har bare en ting å si: Prøv litt hardere, vær så snill. Få det ut i butikken. La meg bestille min favorittfarge på nett. Få huset mitt i pepperkakedeig. Inspirer meg til å male det på ordentlig til våren, alt det der!


Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– På den uendelige lista velger jeg meg en jobb vi hadde det mye gøy med i PR-juryen i Cannes i fjor. Etter den massive militære operasjonen det svenske forsvaret satte i gang i jakten på en mistenkt russisk ubåt i skjærgården i 2014, ville Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen overbevise myndighetene om at militære tiltak ikke er eneste farbare vei for å holde russiske ubåter unna den svenske kysten. De installerte et noe mer alternativt forsvar i farvannet utenfor Stockholm. På den animerte neonlysboarden danset en «gay sailor» i underbuksa og ønsket ubåter «Welcome to Sweden. Gay since 1944» på russisk samtidig som den sendte ut signalet «This way if you’re gay» i morse. En befriende artig kommentar til russisk homofobi. Jobben sørget ikke for fred i verden akkurat, og fikk heller ingen løve i Cannes. Men den syngende seileren nådde visstnok 146 land, ble omtalt av Nobelkomiteen og endte med at en amerikansk presidentkandidat har bedt byrået om hjelp med sin kommende kampanje. La oss da bare ikke håpe det var Donald Trump som ringte dem, så de får den PR-kampanjen til juryering i Cannes til sommeren!

– Og så må jeg, for ordens skyld, orientere om at begge disse arbeidene jeg nå har pekt på viser seg å være laget av byråer i nettverket NoA, som jeg på et vis går til sengs med hver kveld, bortsett fra når han [Anorak-sjefen red.anm] sovner på sofaen foran en HBO-serie. Men jeg sverger på at ingen har betalt meg, verken for å gå til sengs eller for å promotere jobbene.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til Silje Helene Fjeld, kreativ leder i Naug & Venner. Ei heidundranes dame som jeg ser altfor sjelden, men savner litt hver dag.