Reklamen som ble lånt bort til et godt formål

Kudos-spalten går i denne omgang til ferskingene og Morgenstern-teamet Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland.


Fra venstre: Gerd Marie Stangeland og Nina Bugge. Foto: Johanne NyborgArt Directorene Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland avslutter straks tre års skolegang ved Westerdals Oslo ACT, og har allerede skaffet seg jobberfaring fra to ulike byråer. Etter tre måneder med praksis i McCann Oslo jobber de nå for tiden i Morgenstern. Teamet har hentet hjem priser i både fjorårets og årets Gullkalven, studentprisen i Max Marketing Mix, fire nominasjoner i New York Festivals, samt blyant i årets D&AD, hvor graden blir offisielt avslørt 6.juli.

– Først, tusen takk til Martine i We Are Live som strekker ut en hånd til oss newbies i bransjen!

Så, til gullet.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du/dere er glad i.

– Det er mye bra å hente her til lands! Men for at denne artikkelen ikke skal bli alt for lang har vi valgt å trekke frem to norskproduserte arbeider vi liker veldig godt.

– Når Stiftelsen Norsk Luftambulanse bryter i Canal Digitals reklamefilm «The Silver Hand». Det i seg selv en bra reklamefilm, men ideen om å låne den bort til et godt formål er enda fetere. Dette er en idé som overrasket oss skikkelig, en klar favoritt. Vi liker arbeidet såpass godt at vi tar risken ved å virke pusete med våre egne Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt når dette arbeidet trekkes frem. (Se filmen i mediespilleren).

  •  IKEA, «The Second-hand Campaign av SMFB


– Dette er en virkelig gjennomført kampanje fra start til slutt, som både er fint utført og sjarmerende. Det at IKEA hjelper folk med å selge de gamle møblene sine når de kjøper nye, for å slå et slag for både dem og miljøet, er en inspirerende løsning som passer IKEA godt.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du/dere gjerne skulle ha lagd selv.

  • Musikkvideoen til Young Thug for sangen «Wyclef Jean», laget av regissøren Ryan Staake


– Vi tar av oss hatten for denne, dette er et glimrende eksempel på hvordan katastrofer kan ende i gull. Vi trodde i utgangspunktet at dette var for godt til å være sant, men det viste seg at det faktisk var det! Musikkvideoen med et budsjett på 100 000$ gikk egentlig til helvete, og det er nettopp det Ryan Staake valgte å fortelle om. Det er sjeldent man ser en musikkvideo som holder oppmerksomheten fra begynnelsen til slutt, men vi satt som klistra. Artikkel vedrørende om det er sant: Pigeons&Planes


– Dette er et arbeid med bunnsolid innsikt og et utrolig kult uttak som vi skulle ønske vi hadde lagd selv. Kampanjevideoen er også skikkelig kul, fortalt med svensk humor og nydelige bilder. Vi tror at dette er en kampanje som vil inspirere turister til å reise til det dyre Norden for å oppleve akkurat det de kommer for å se – naturen. Skikkelig spot on!


– Vi heier på arbeid som prøver å redde verden, om det så bare er litt. Innsikten om at plasten ikke bare forurenser havet, men også blir spist av fisker og skilpadder, er en trist realitet som denne ølprodusenten valgte å gjøre noe med. Primærmålgruppen deres er surfere, fiskere og alle andre som elsker havet, derfor passer det også utrolig bra at akkurat Saltwater Brewery gir litt kjærlighet tilbake til sjøen.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi sender kjærligheten videre til to gode klassekamerater vi virkelig har tro på, Tor Adam Slettebø og Henrik Weido.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.