Epler og appelsiner

Art director og grafisk designer i Yokoland, Alejandro Rojas, presenterer ukens Kudos.

Alejandro V. Rojas
er utdannet art director, jobber med grafisk design og programmering som freelancer og som en del av designstudioet Yokoland.

– Kudos til Jens, og takk for fine ord.

Identitets-/webdesign: 

– Galapagos (Felix Salut/ABC Dinamo) er et skriftsnitt basert på Felix Saluts «Galapagos Game», et modulært system bestående av enkle linjesegmenter. Siden 2014 har dette systemet tatt form av et fysisk puslespill, en font, en mobilapp, og nå takket være NODE Berlin Oslo, en interaktiv nettside. Identiteten for Field Notes (INM, Contemporary Music in Berlin) er sterk og fargerik. Mest av alt, bruken av Galapagos på nettsiden er den beste jeg har sett så langt: en smakfull referanse til sin fysiske debut. 

Resultatet er selvsikker, relevant, og trolig en av de mest gjennomførte publikasjonene tilgjengelig i dag.

 Sheet Cabinet, av Bjørn van der Bergs. Foto: Falke Svatun

Produktdesign:

  Bjørn van der Bergs «Sheet Cabinet» er en hylle, et skap, og begge deler. I motsetningen til den altfor kjente parolen form følger funksjon, dørene til Sheet Cabinet er plassert på en måte som gjør at form definerer funksjonen. Konstruksjonen er et fint eksempel på norsk funksjonalisme som er rasjonell, men innbydende.

Redaksjonelt design:

– I et landskap der de fleste magasiner havner et sted mellom identitetsløse fanziner og Instagram-props, Real Review, samarbeidet mellom arkitekten Jack Self og designstudioet OK-RM skiller seg ut som en unik og målrettet publikasjon. Magasinets lovende slagord «What it means to live today» er det som konkretiserer forholdet mellom designet, en effektiv produksjon og et overraskende format inspirert av tradisjonelle aviser; og innholdet, en sterk fokus på sosial- og kulturkritikk gjennom essay og foto. Resultatet er selvsikker, relevant, og trolig en av de mest gjennomførte publikasjonene tilgjengelig i dag.


Reklame:

– Med Oddly IKEA, Wes Andersons signatur øye for farge, barndomsmotiver og bruk av fortellerstemme møter Darren Arronofskys nøye fokus på lyd. Ogilvy & Mathers art direction etablerer den riktige tonen for å få de lange, detaljerte, as seen on tv-aktige replikkene til å høres underholdende ut. Er man villig til å se bort fra det faktum at Oddly IKEA oppleves som enda en reklamefilm basert på et utdatert internettfenomen, som et forsøk på å treffe såkalte millennials, er det lett å se at de har skapt et veldig behagelig univers.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til den alltid flinke Ine D. Isaksen.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.