Snik-Kudos fra en forsmådd Gullkalven-vinner
Creuna-kreatør Andrea Lütken tar saken i egne hender og presenterer årets Gullkalven-vinnere.
Etter endt praksis hos ANTI og diplom fra Westerdals Oslo ACT, er Andrea Lütken nå kreatør i Creuna. Hun er også en av flere forsmådde vinnere av årets Gullkalven-konkurranse.
– Takk til ingen for stafettpinnen! Ja det stemmer, dette er en kapring av kudos-spalten, og ukas snik-kudos er dedikert til alle de lure menneskene som vant under studentkonkurransen Gullkalven 2017!
– Årets vinnere består utelukket av avgangselever. Det holder derfor ikke at Gullkalven har «Vis deg for de store» som slagord, men tre måneder etter prisutdeling enda ikke har klart å sende ut pressemelding. Hvordan skal bransjen aka. fremtidige arbeidsgivere få nyss om våre kreative supertalenter? Vi vil ha oppmerksomheten man blir lovet ved å vinne Gullkalven. Det er jo grunnen til at man deltar. Vi tar derfor saken i egne hender, og promoterer oss selv! Det er mange vinnere, så jeg holder det kort og søtt:
Årets Gullkalv: «Slappa’, det ække no vondt» av Kjersti Riise Skallerud fra Westerdals Oslo ACT.
– Den vakkert animerte kortfilmen om barns misforståelser på sykehus stakk velfortjent av med hovedprisen!
Teknologi: «Talking Gloves» av Andrea Lütken fra Westerdals Oslo ACT.
– Merkevarer kan og burde være med på å tilgjengeliggjøre ny teknologi.
Design (2 vinnere):
- «Larry & ED Records» av Petter Torgersen Myhr fra Westerdals Oslo ACT.
– Den mest sexy grafiske profilen du noensinne har sett, for et fiktivt plateselskap.
- «Toilet Magazine» Av June Aarseth og Mari Selnes fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen.
– Toilet Magazine forsøker å trenge igjennom den digitale støyen i hverdagen, ved å fysisk være tilstede med et innhold som engasjerer der du henger på doringen.
: «Facebook Billboard» Av Nina Bugge & Gerd Marie Stangeland fra Westerdals Oslo ACT.
– En kjempelur løsning som eksperimenterer (og innoverer!) med hva en reklameflate kan være.
Storytelling: «Dagens bilde» av Henrik Weido, Aslak Aalberg og Håvard Sandvik fra Westerdals Oslo ACT.
– Noensinne lurt på hvem som er ansvarlig for billett-verifiseringen «Dagens bilde»? Ikke? Se den søte filmen om Ruter-ansatt Axel Stenvik, da vel!
Markedskommunikasjon: «Facebook Reconnect» av Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg fra Westerdals Oslo ACT.
– Prakteksemplaret på hvordan merkevarer kan gjøre verden til et bedre sted. Genuin goodvertising!
Rom: «Inside Wood» av Lena Mari Skjoldal Kolsås fra Kunst- og designhøyskolen i Bergen.
– En annerledes utstilling som fokuserer på det eksperimentelle og prosessene som går forut for de ferdige produktene.
Audio: «Storytel» av Arnt Heggeli, Amir Shaheen og Sunniva Lund fra Høyskolen Kristiania.
– Wow! Et knippe faktisk morsomme radioreklamer for storytel.no.
Bransjeutmerkelser:
Fra LOKK: «Ildprøven» av Andrea Lütken fra Westerdals Oslo ACT.
– Som studenter er det vanskelig å måle faktisk oppnådd effekt på arbeidet vi lager. Her er én måte å gjøre det på:
Fra We Are Live: «Cool Dawg» av Silje Bruvik og Eirik Burhol fra Westerdals Oslo ACT.
– En kjempekul løsning som hjelper deg være en kulere eier, pass på bikkja di!
… og «Byski» av Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg fra Westerdals Oslo ACT.
– En søt innføring i norsk kultur som integrerer nye nordmenn og smelter hjerter samtidig.
Fra Myreze: «Profilering for Masterutstillingen i Design» av Andreas Fluge Iden, Camille Rogien, Julie Tharaldsen, June Aarseth, Jørgen Valkner, Maren Borgan, Mari Selnes, Pia Sterten, Renate Karin og Saskia Zillkenes fra Kunst og Designhøyskolen i Bergen.