Kleskudos

Sanda Zahirovic mener at moteindustrien ofte er best i klassen når det gjelder å lage banebrytende, provokative og underholdende kampanjer, som gjerne også setter trender for mer tradisjonell reklame.

Sanda Karl Lagerfeld Zahirovic.

Sanda Zahirovic (32) jobber som strategisk rådgiver hos ANTI. Hun har tidligere jobbet som kreativ leder hos Melvær&Co og flere år som AD i motebransjen i London.

– Først og fremst må jeg takke Kristine og Henrik for stafettpinnen og ikke minst for å være så rause og sporty bransjekollegaer. 

– Mote blir lett sett på som overfladisk, en reklame-lettvekter, strippet for idé og fylt med noe pent å se på. Samtidig er motebransjen kanskje den mest kreative, og i aller høyeste grad mest kommersielle, bransjen konsumenter forholder seg til. De beste kampanjene er banebrytende, underholdende, provokative og setter trender for mer tradisjonell reklame, ofte laget uten et stort reklamebyrå i ryggen. Alexander McQueen sa det selv «It’s a new era in fashion - there are no rules». For i mote kan du gjøre hva du vil, så lenge du vekker en følelse. Så enkelt og så vanskelig.

– Først en klassiker: Oliviero Toscanis fotografier for United Colors of Benetton resulterte i kanskje tidenes mest legendariske og ikoniske moteannonser.

– Gucci har i den siste tiden gjort en helomvending og har denne høsten økt salget sitt med 49%. Suksessen bak dette skyldes en aktiv involvering av det de kaller en «shadow committee» som består av millennials under 30 år. Med en slik gruppe som «styrer sjappa» og utvikler merkevaren, så blir kampanjen dette. Tolk det slik du vil, men det funker tydeligvis: 

Gucci, Regissør: Glen LuchfordArt director: Christopher Simmonds


– Harvey Nichols har lenge vært på toppen med sine smarte og vakre kampanjer, men denne gangen bruker de overvåkningsopptakene av ekte mennesker for å få frem budskapet sitt.

Harvey Nichols, Byrå: Adam & Eve/DDB London


– Motebransjen har evnen til å gjøre det ukule kult igjen. Celine Dion sank med Titanic i 1997. 20 år senere og med litt Vogue-‘magic’, så er hun større enn noen gang.

Vogue - Celine Dion, Regissør: Gordon Von Steiner

– En low-budget YouTube video går viralt i 2014. Det skulle vise seg å være produsert for merkevaren Wren. (Jeg blir fortsatt rørt og varm hver gang jeg ser denne)

First Kiss - Wren, Director: Tatia Pilieva

– Motebransjen er de også desidert flinkeste i klassen til å bryte ut av sin egen kategori, om og om igjen. Derfor er denne verdt å nevne én gang til, Spike Jonze’s film for Kenzo’s utradisjonelle parfymereklame.

Kenzo - My Mutant Brain, Director: Spike Jonze

– Det har vært litt vanskeligere å finne noen i Norge som måler seg med den i internasjonale standaren. Samtidig har 2017 vært et stort år for norsk mote og vi har sett en musikk duo entre motebransjen med stor kraft. Ikke mange norske aktører har klart å trekke flere hundre mennesker i en timelang kø for klær de ikke en gang vet hvordan ser ut. Så filmen til Karpe Diem sin webshop jensogjens.no er nevneverdig.

Karpe Diem Merch - Jens og Jens

– Jeg vil sende pinnen videre til mine bortadopterte advertising-«barn», Andrea Lütken og Agnes Hagen Frogner. Dette er smarte, unge rivjern som kan gi oss en pekepinn på fremtiden til kreativ kommersiell kommunikasjon.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.