Sender X Factor til Emmy

TV 2 og MediaFront sender nettsatsingen for X Factor til juryering i den internasjonale Digitale Emmy-konkurransen.

8844 bf652 original

Hver uke i høst har 60.000 unike brukere vært inne på X Factor-sidene under tv2.no. I tillegg til redaksjonelle sider på tv2.no, blogger fra finalistene og auditionvideo av alle deltakere, involveres brukerne gjennom mobilapp og to store nettaktiviteter. Facebook benyttes som diskusjonsarena og motor for spredning av nettaktivitetene.

Den Digitale Emmy er den mest prestisjetunge internasjonale konkurransen for innhold av denne typen. Prisene utdeles under den store TV-messen i Cannes i april 2011.

«X Factor Be A Star» ble lansert noen uker før TV-premieren, og har hatt over 180.000 unike brukere. Her oppfordres man til å synge med den stemmen man har via et karaokeverktøy og få tilbakemelding fra X Factor-dommerne. Nesten 12.000 har sunget inn og fått tilbakemelding på sin eventuelle X Factor. Karaokeverktøyet er også tilgjengelig på X Factor mobilapp sammen med nyheter, videoer og full integrasjon med Facebook. Mobilappen har godt over 20.000 nedlastninger.

Til finalerunden ble «X Factor Create A Star» lansert. Hver uke spiller finalistene inn webcamvideoer med spørsmål om hvilken sang, klestil eller image de bør velge for kommende X Factor-program.
– Med X Factor Create A Star gis brukerne muligheten til å hjelpe finalistene. De inviteres inn i X Factor-universet, og får være med på å rådgi og påvirke finalistenes valg i TV-showet. En ganske unik integrering av nett og TV, uttaler MediaFront.

Facebook-siden nærmer seg 40.000 tilhengere og betjenes 24 timer i døgnet, med trøkk på rett før, under og etter sending.

MediaFront står bak strategi, konsept og produksjon. Coplyleft står for backend, streaming og hosting. Filmproduksjonen er signert Sølvsuper og Appy har utviklet mobilappen. De ansvarlige hos TV 2 er Ivar-Steen Johnsen og Rolf Wenell.

Se case-filmen her.