Med blanke ark og fargestifter

Briste eller bære: 2013 blir et spennende år for de fem partnerne i den uavhengige nyetableringen Llowbank.

13087 24bba original

På det apokalyptiske tidspunktet 12. desember 2012 klokken 12.12, ble byrået Llowbank offisielt introdusert til verden av de erfarne bransjefolkene Tore Woll (kreativ leder), Terje Banken (daglig leder) og Arne-Inge Christophersen (styreleder).

Siden den gang er også yngre krefter kommet til i form av Tone Humblen (kreatør) og Rune Tyvold (grafisk designer).

De har til felles at alle er partnere i byrået. De fem deler også en fortid i McCann Worldgroup-systemet, men det skal være mer eller mindre tilfeldig. Noen utbrytergruppe er de ikke, ifølge Terje Banken, som fram til slutten av 2011 var byråleder i McCann Oslo.

KF tok en prat med trioen som satt det hele i gang.

– I begynnelsen av 2012 insisterte Tore på å komme hjem til meg for å fortelle om planene sine. Det viste seg at vi hadde et syn på hvordan drive byråvirksomhet som var 97 prosent sammenfallende. Vi kom begge fra en stor organisasjon, der man ikke kan ta de store grepene uten at det får dramatiske konsekvenser, og ble besnært av tanken om å starte fra scratch, forteller Banken.

Llowbank satt flere måneder og jobbet midt i en byggeplass i Hausmannsgate. Da KF kom på besøk på kontoret en mandag i januar, var det endelig nær sin ferdigstilte form.

– Struktur- og pengemessig er vi trygt på plass, og nå kan vi bruke 95 prosent av tida på å skaffe kunder, forteller Banken.

Kreativitet, ikke produksjon
. Llowbank (Woll + Banken, you do the math) ønsker strengt tatt ikke å definere seg selv som noe annet enn et «byrå». De skal ha ansvar for de kreative og strategiske løsningene, men produksjonen skal settes ut.

– Definererer du deg selv som et reklamebyrå, får du gjerne beskjed om å lage en annonse eller en radiospott, uten å kunne gi råd i forkant av prosessen, sier Woll.

– Når du kjøper deg verdikjeder, må du også sysselsette dem. Du kan sitte på en kjempebra digitalavdeling, men de er garantert ikke best på alt, og du er mer eller mindre bundet til å bruke dem. Den situasjonen skal ikke vi i. Vi skal helt uhildet kunne spørre «hva er løsningen på denne utfordringen?» Vi utvikler konseptene og agerer overfor kunder som andre byråer, men står fritt til å produsere hos de som er best.

Stiller diagnose, foreskriver medisin.
– Det er ingen som reagerer dersom et byrå setter ut en jobb til et radio- eller filmproduksjonsselskap, byrået har likevel ansvar for resultatet hele veien. Vi har bare tatt denne tanken helt ut. Vi bruker litt tid på å stille den rette diagnosen, og hva slags medisin som kurerer sykdommen. Vi tror det finnes et marked for et slikt miljø, som virkelig går inn og analyserer og finner ut hvor problemet ligger, mener Woll. (Artikkelen fortsetter under bildet).



KF: Er størrelse viktig?

– Vi blir ikke hovedbyrået til Telenor. Vi vil først og fremst drive med noe som er gøy og som gir mening. Kostnadene av oss fem er ikke betydelige, og vi kan dermed prise oss ganske gunstig, sier Christophersen.

Christophersen mener Llowbank i tankesett er tettere på internasjonale hot-shopper som AKQA og R/GA, enn de er på andre norske byråer, selv om de nevnte byråene er mest kjent for sine digitale løsninger.

– Vi er ikke opptatt av teknologi i seg selv, men det representerer mange fantastiske muligheter til å påvirke. Vår tilnærming er ikke ny, men den er konsistent. Hvis det kommer noen for å bestille reklame, så må de gjerne gjøre det, men vi kommer til å utfordre vedkommende ganske kraftig på at det kanskje er feil vei å gå.

Banken viser til Naked som eksempel.

– Strategisk sett veldig bra, men litt som McKinsey, fordi anbefalingene er så uforpliktende. I etterkant slet byråene med å ta rådgivningen videre og konkretisere det. Det var smart tenkt og formulert, men det var jo strengt tatt bare prat. Vi skal ikke bare løse det konseptuelle, alt må etterprøves med konkrete ideer. Det er en vesensforskjell, fordi det betyr at det ikke nytter å komme opp med en rekke kløktige strategier som ikke kan settes ut i livet. Det er et langt tydeligere ansvar.

Woll er opptatt av at man ikke forveksler kreativitet og dramatisering.

– Riktignok kan dramatisering være et kreativt grep, men reklamefolk er så opptatt av dramatisering at det altfor ofte ender opp der. Det er ikke tvil om at gode, kreative historier gir effekt, men det er ikke nødvendigvis riktig å begynne i den enden. Jeg synes det er dødsspennende å få være med på å påvirke selve produktet, for så å utvikle den rette kommunikasjonen. Vi har store kreative ambisjoner, men det handler om å komme i posisjon til å faktisk påvirke der det er viktig å påvirke.

http://llowbank.no