Grand Prix til SMFB

2013 ble et stort Eurobest-år sett med norske øyne. Fredag kveld ble festivalen avsluttet med en Grand Prix til SMFB for Geox-kampanjen «7 Days of Rain».

40876 61348 original
Jurypresident i Direct and Promo, Emma de la Fosse med Eirik Stensrud, Kristian Kristiansen, Thomas Askim og Stig Bjølbakk. Foto: Eurobest

SMFB og produksjonshuset MediaMonks lot en stakkar leve syv dager i Barcelona i kontinuerlig dårlig vær. For det ble de priset i bøtter og spann under årets Eurobest i Lisboa. Fredag kveld kunne det kreative teamet Eirik Stensrud og Thomas Askim gå opp på scenen i festivallokalet Cinema São Jorge sammen med konsulent Kristian Kristiansen og kreativ leder Stig Bjølbakk og motta Grand Prix for kampanjen i kategorien Promo & Activation. I tillegg mottok samme jobb sølv i kategorien, samt gull, sølv og to bronse i kategori for Interactive.

SMFB og Animasjonsdepartementet vant også sølv i Film for byttekampanjen fra IKEA, i tillegg til sølv for kampanjen «The Pre-Internet Shoe» for Diesel i Interactive,

Stoltenberg sjarmerte

Men SMFB var ikke det eneste norske byrået som ble priset fredag kveld: Det krangles på kronikkplass om «Taxi Stoltenberg»-kampanjen for Arbeiderpartiet var effektiv PR eller ikke, men juryene i Lisboa var ikke i tvil om at kampanjen fra Try/Apt og produksjonsselskapet Pravda var ypperlig, da den vant et sølv i Interactive og seks bronse (ikke fire som i en tidligere versjon av denne artikkelen) fordelt på kategoriene Media (2), Branded Content, Film, Outdoor og PR.

Try/Apt tok også med seg to sølv og tre bronse for «Message in a Bottle» for Solo, kampanjen der en gigantisk, GPS-tracket soloflaske fløt rundt i Atlanterhavet.

DDB Oslo vant også Eurobest-priser med både sølv og bronse i kategori for Radio for kampanjen «The Electric Traffic Report» for Peugeot.

Anorak fikk også pris med en bronse i Mobile for «Kaizervirus».

Skandinaviske triumfer

Den gode uttellingen i interkativkategorien medførte at SMFB og Try/Apt kom på henholdsvis 2. og 3. plass i kåringen «Interactive Agency of the Year». Førsteplassen ble vunnet av Forsman & Bodenfors som tok Grand Prix i Interactive med «The Chase» for Volvo Lastvagnar. F&B vant nok et Grand Prix i Intergrated for «Swedens largest energy experiment» for Eon. I det hele tatt ble Skandinavia godt forsynt med Grand Prix-priser: Danske & Co og dansk-norske Bacon vant nemlig GP i film for «Making the cut», en av filmene i «Made From Cool»-kampanjen for Jack & Jones der fabelaktige Christopher Walken spiller hovedrollen.

Unge supertalenter

Norge hadde to team med i årets Young Creatives: Angelica Askvik og Reidun Solvik fra Energy Pool samt de regjerende europamestrene Torny Hesle, Ingrid Lea og Thale Høy-Petersen (Ingrid og Torny vant sølv i forfjor, Torny og Thale vant gull i fjor, mens Ingrid og Thale forsvarte tittelen i år). Årets konkurranse ble imidlertid vunnet av et ungt team fra Slovenia, mens sølvet gikk til Sverige og bronsen til Danmark.