SOS Barnebyer-film spres som ild i tørt gress

Med innslag på ABC News og Huffington Post, og over 1,3 millioner YouTube-klikk på et døgn, er det tydelig at kampanjefilmen for SOS Barnebyer har truffet en sjeldent følsom nerve.

43204 86c3f original

I filmen, som er et skjult kamera-opptak, ser vi adskillige eksempler på varmhjertede Oslo-boere som låner jakken sin til en liten gutt som sitter alene ute og fryser på en bussholdeplass St. Hanshaugen. Kampanjen er laget av Släger kommunikasjon og opptakene ble gjort over to dager i samarbeid med produksjonsselskapet Pure Content.


Egentlig skulle Henning Sverdrup, partner og kundeansvarlig i Släger kommunikasjon, være på vinterferie med familien sin akkurat nå. I stedet bruker han dagen på å snakke i telefonen med sånne som oss. Han er ikke skråsikker på hva som treffer så godt med filmen, men han har en anelse.

– Jeg tror det handler om hvem vi ønsker å være, sier Sverdrup

– Det er også åpenbart at vi har gjort noe riktig ved å gjøre problemet lokalt, personlig og tett på. Det er vanskelig å gå forbi en liten gutt som sitter og fryser. Samtidig er det en spenning der for seerne. Vi folk bare gå forbi? Filmen gir både ubehag og behag. Det er ikke en historie som trenger seg på, men som folk oppsøker, og som setter igang både følelser og tanker, sier Sverdrup.

Redaksjonell drahjelp

Filmen begynte for alvor å ta av da Aftenpostens nettsak ble publisert onsdag. TV 2 kastet seg også på, og et døgn etter har størrelser som amerikanske ABC News og Huffington Post brakt saken videre.

– At saken kom i Aftenposten og ble delt videre var et viktig element. De anså at dette var en sak de kunne dekke redaksjonelt og har gjort en fantastisk jobb med å skape debatt rundt tematikken, sier Sverdrup.

Han er overrasket, men framfor alt veldig glad for at kampanjen berører folk i så stor grad.

– Det er ekte reaksjoner, og det er derfor det virker så sterkt. Folk går rett og slett ikke forbi et barn som sitter og fryser uten å foreta seg noe. Det føles veldig godt å vite.

SMS-kampanjen har som formål å kjøpe jakker til kalde barn i Midtøsten.