Fra «Farmen» til eget småbruk

Landkreditt Bank har kjøpt et eget småbruk som de leier ut til folk som drømmer om å bo på landet. Hyper står bak kampanjen som skal foregå til langt ut på høsten.

49050 45b3e original
49053 59c02 original

For tre år siden var Landkreditt Bank en av sponsorene av «Farmen». På samme tid startet arbeidet med ny kommunikasjonsplattform for banken. Etter å ha gjennomført en undersøkelse blant både landbrukskunder og privatkunder, gikk banken helhjertet inn for konseptet «Sunt bankvett» og en posisjonering som synliggjør nærheten til norsk landbruk.

Som resultat av denne nye given har banken i samarbeid med Hyper lansert to nyheter. Den første var Gårdssparing For Unge (GSU), et spareprodukt for unge som vil satse på landbruksyrket, som ble lansert i 2013. Og den andre er «Småbruksdrømmen», et tilbud til alle som drømmer om å bo på landet, som ble lansert våren 2014.

Småbruksdrømmen, et veldig langsomt reality show

– Idéen vi foreslo for Landkreditt Bank var kort og godt: I stedet for å sponse «Farmen» synes vi dere skal kjøpe et eget småbruk og leie det ut til alle som drømmer om å bo på landet. Og husleien? En daglig FB-oppdatering om hvordan småbrukslivet arter seg, forteller teamet fra Hyper.

Etter nærmere to års planlegging og forberedelser var det stor stas da de første beboerne flyttet inn på småbruket i mai, med tre ordførere, hornorkester, pressefolk og traktorkjøring på tunet. Se film fra åpningen under.

Så hva er «Småbruksdrømmen»? På den ene siden er det et idyllisk småbruk på Toten, med utsikt mot Mjøsa, gårdstun, låve, kjøkkenhage og hønsehus hvor det produseres veldig kortreiste egg. Hovedbygningen er nyoppusset og har plass til 6-8 personer, og leies ut for en uke av gangen. Beboerne betaler i sosial valuta i form av statusoppdateringer på Småbruksdrømmens egen FB-page. På den andre siden er det et veldig lansgomt reality show som finner sted i sosiale kanaler, med nye deltakere ukentlig.

Hver 4. nordmann drømmer om å bo på landet

I forkant av kampanjen laget Hyper en undersøkelse som bekreftet at svært mange nordmenn drømmer om et småbruk. «Småbruk» har også i flere år vært det mest populære søkeordet på FINN.no, og «Småbruksdrømmen» ligger selvfølgelig som utleieobjekt der.

– For oss var det viktig at det skulle være lav terskel for å melde seg på, sier Fred Hauge, rådgiver i Hyper.

– I tillegg måtte logistikken med å drive småbrukspensjonat i et halvt år være overkommelig. Hoveddelen av kampanjesiden er derfor en kalenderfunksjon hvor det er enkelt å velge de ukene du har lyst til å leie, og kun ett kvalitativt spørsmål som må besvares. Og all honnør til bankens markedsavdeling som har tatt på seg jobben som pensjonatsverter, det er imponerende sporty gjort!

En liten idé med store konsekvenser

– Mekanikken bak «Småbruksdrømmen» har vi egentlig med oss fra et studentcase som aldri fikk særlig oppmerksomhet, forteller teamet, Ola Nielsen og Kristian Haukland.

– Prosjektet har vært et hjertebarn lenge og vi fikk ikke gjort mye den dagen banken ringte og sa at de ville kjøpe et eget småbruk. Mange drømmer om å bo på landet, men få tar steget. Ved å hjelpe flere til å prøve ut sin småbruksdrøm, får banken vist sin kompetanse om landbrukseiendommer, samtidig som vi skaper daglig nytt innhold for alle småbruksinteresserte. Så langt har tilbakemeldingene vært overveldende positive, og i sommerukene er det 60+ familier om beinet, sier teamet.

Ikke George Clooney, men egne høner

Prosjektet har fått innslag på blant annet NRK, TV2-nyhetene og God Morgen Norge, samt en dobbeltside i Finansavisen 27. juni.

– Vi lever i en homogen bankbransje, og da må man prøve å skille seg ut. Vi har ikke samme markedsføringsbudsjett som DNB, men vi har et godt utgangspunkt for å gjøre dette, sier konsernsjef Ole Laurits Lønnum.

– Vi har troverdighet når det gjelder småbruksdrømmen, supplerer Hanne Sofie Guttormsen, markedssjef i banken.

– Småbruket skal selges på et tidspunkt, men når sesongen er over skal vi vurdere om vi skal kjøre konseptet også til neste år. Vi har hatt beboere som har spurt om å få kjøpe småbruket, sier konsernsjefen, som for øvrig har fått småbrukets hane Laurits oppkalt etter seg.

– Om banken kan selge Småbruket etter prosjektet og gå i pluss, vil kampanjen virkelig være et eksempel på «Sunt bankvett», avslutter teamet i Hyper.

– Forresten er stressede kreatører og byråledere hjertelig velkommen til å søke på Småbruksdrømmen.no. Vi behandler søknader helt frem til oktober.

Denne kampanjen vil bli klassifisert på KF som «arbeid» etter at den har fått utvikle seg en stund.

  • Team hos Hyper: Kristian Haukland, Ola Nielsen, Gro Larsson, Fred Hauge, Atle Mo, Ingeborg Justnes, Johannes Gorset
  • Mediabyrå: Ko&Co ved Mari Langmyr Gregersen
  • PR: JCP ved Martin Pira
  • Utvikling: Epinova ved Ralf Jørgensen
  • Fotograf: Bjørn Stuedal
  • Og en ekstra takk til: Frøydis Barstad, ildsjel og gårdskjerring