Børnet seg vei til publikum via Facebook

Bilfilmen «Børning» ligger an til å bli en av årets største kinosuksesser. Mye av ansvaret for triumfen legger produsenten i arbeidet med sosiale medier.

50471 5f417 original
50474 23c5f original
50477 99d20 original
50480 ba3df original

– Dette har vært en kjempesuksess, og sosiale medier har vært avgjørende for å kunne kommunisere med publikum. Vi har merket dette gjennom hele prosessen, og spesielt morsomt har det vært disse siste månedene, når engasjementet har nådd nye høyder, sier produsent for «Børning», John M. Jacobsen.

Hittil er «Børning» sett av circa 250.000 nordmenn på kino og filmen hadde den beste åpningsuken for noen film hittil i år. I følge NRK så er en oppfølger allerede ferdigskrevet og kan begynne innspilling høsten 2015. Når det skjer vil en allerede etablert følgerskare på drøyt 29.000 bilglade nordmenn være en verdifull database å jobbe videre med, det er nemlig allerede stor aktivitet på siden Ja til Børning 2.

Snakke med – ikke snakke til

Blant aktivitetene som filmselskapet Filmkameratene har satset på er blant annet gatebiltreff og en omreisende opptaksturné hvor det norske bilmiljøet er invitert inn som deltakere i filmen. Blant annet har flere sentrale aktører i bilbransjen lånt ut verdifulle biler til innspillingen, for å gi den et mest mulig autentisk preg.

– «Børning» har vært tenkt som et sosialt spleiselag hele veien. Vi ønsket å lage denne bilfilmen sammen med de som virkelig ville se en norsk bilfilm ble realisert, forklarer Jacobsen.

Kulturmeglerne overtok ansvaret for Facebook-siden til «Børning» 1. juni. Da hadde siden 14.835 følgere. I løpet av sommeren har dette tallet nesten doblet seg til nærmere 28.500 likes, og tallet stiger stadig.

– Vi har jobbet for å engasjere følgerne våre både på Facebook i på ulike arrangement over det ganske land. Det har vært et samspill mellom de sosiale mediene og biltreffene, førpremierene og de andre tingene som har foregått, slik at også de som ikke selv kunne delta, fikk være med på moroa via Facebook, forklarer sosiale medier-ansvarlig for siden hos Kulturmeglerne, Sigrun Agøy Engum.

Bilder, videoer og en dose humor og godt humør har vært viktig i kampanjen.

– I grunnen har vi det veldig hyggelig sammen, følgerne våre og vi som drifter sida. For oss har det viktigste vært å kommunisere med, ikke bare til, alle følgerne, det innebærer at vi i tillegg til daglig drift av sidene, har hatt lange mailutvekslinger om alt fra mulige statistjobber til bygging av modellbiler, på Facebook.