Lokal St1-kampanje til topps

Amedias reklamekonkurranse Tett På har kåret Bates United med annonser for St1 til den beste reklamen i lokale medier i årets andre kvartal.

49559 32b2f original
Fra venstre: Per Christian Huse, Petter Andersen, Anders Asheim, Jan Thomas Pettersen og Yngve Hellman (Marianne Sørlie og Karen Vaksdal Madsen var ikke til stede da bildet ble tatt). Foto: Bates United

Amedias reklamekonkurranse Tett På kårer den beste reklamen i lokale medier hvert kvartal. Nå er årets andre vinner klar: Bates United med annonser for St1. Av kvartalsvinnerne kåres en årsvinner som offentliggjøres på Gullblyanten i 2015. Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Ad Tech konferansen i november 2015.

– Utfordrerrollen er en yndet posisjon. I denne kampanjen har St1 lykkes til det fulle, og vi tror det er flere lokale konkurrenter som her har lastet ned Twitter for første gang. En automatisert twittertjeneste fra en automatisert bensinstasjon er ikke bare riktig og relevant, men også brutalt ærlig og med stor lokal relevans. Godt tenkt og godt løst, sier juryen i sin begrunnelse.

Treffsikker mediestrategi

– Hvis du ikke er så stor, så må du slå oppover og passe på at du treffer. I denne kampanjen valgte vi bevisst lokalpresse og lokale nettaviser for å treffe lokale konkurrenter. Siden massemedia har den egenskapen at den ikke bare treffer konkurrenter, traff den også veldig mange andre som er opptatt av lave drivstoffpriser i St1-stasjonenes nærområde. Slik fikk vi vist i praksis at St1 er deres venn i kampen mot høye drivstoffpriser, forteller tekstforfatter, Petter Andersen i Bates United.

– Gjennom å hente opp priser fra twitterfeeden kunne vi også skreddersy nettbannere tilpasset ulike lokalaviser i stasjonenes nærhet, noe som vi synes fungerte spesielt godt når målet var å bli oppfattet som en lokal prispresser, tillegger AD i Bates, Anders Asheim.

Det er Amedia Marked som er ansvarlig for konkurransen Tett På, som arrangeres i samarbeid med Kreativt Forum. I juryen sitter Torgeir Vierdal fra Anorak (juryleder), Doffen Trellevik fra MK Bergen, Egil Alv Andreassen fra Fasett og Ida Fjeldbraaten fra Saatchi & Saatchi.

Vinnerteamet består av: AD Anders Asheim, tekstforfatter Petter Andersen, prosjektleder Marianne Sørlie, rådgiver Per Christian Huse, digital rådgiver Yngve Hellman, digital produsent Jan Thomas Pettersen og Good Morning (produksjon av livefeed bannere) ved produsent Karen Vaksdal Madsen.