Kunstverk fra Braastad Cognac

Når Braastad Cognac nå lanserer sitt nye designsamarbeid i sin serie Contemporary Art er det ingen ringere enn Magne Furuholmen og Snøhetta som har fått æren av å pryde den eksklusive konjakken.

53324 74136 original
53327 c3d0f original
53330 6bb18 original

Magne Furuholmen har laget et kunstverk inspirert av konjakkens verden. Med utgangspunkt i sin bokstavkunst har han laget et kunstverk bestående av bokstaver som danner ordene «XO Contemporary». Furuholmen har fått grafisk designer Henrik Haugan fra Snøhetta til å sette sammen bokstavene for et helt nytt uttrykk både på flasken og på gaveesken.

Magne Furuholmen. Foto: Emil Sollie

Første akt ble signert fotograf Per Heimly, som ønsket å fange «engelens andel», altså konjakken som fordamper under modningsprosessen i eikefatene. Furuholmen ønsket å bringe samarbeidet til et nytt nivå og designe selve utrykket på flasken så vel som esken den kommer i.

– Tanken var å lage et annerledes og moderne design som tar konjakk på alvor og går noen steg lenger enn bare å designe en etikett. Utgangspunktet for kunstverket var mine bokstavformer og jeg ønsket å benytte et uttrykk og farger som ikke vanligvis assosieres med denne type drikke, sier Furuholmen.

Braastad Cognac håper resultatet vekker både oppsikt og interesse.

– Jeg synes resultatet er veldig, veldig bra, og det er viktig for Braastad. Det kan gi folk et nytt perspektiv på merket, og det påvirker vår filosofi. Når vi blander kunst og produkt blir sluttresultatet desto mer verdifullt, sier kjellermester Richard Braastad om samarbeidet.

Inspirasjon i bunnen av glasset

Ideen bak Braastad XO Contemporary Art er å utfordre kunstnere til å skape et visuelt uttrykk av hva som inspirer dem fra konjakkverden.

– Vi synes jo at innholdet er et aldri så lite kunstverk i seg selv. Å skape den perfekte blend er en kunst som må læres gjennom generasjoner. Det å se ulike kunstnere tolke vår verden, gir oss glede og inspirasjon, og vi håper selvsagt på flere slike inspirerende samarbeid, sier Ina Ravnanger, kategorisjef i Arcus.