Sølvtaggen til NSB og Miljøtoget

I en særdeles sterk kampanjemåned var det NSB sin satsning på Miljøtoget som stakk av med seieren og dermed Sølvtaggen for september.

52253 a87ac original

Miljøtoget er et samarbeid mellom NSB, Miljøagentene og flere av vitensentrene i landet, og sammen med disse har Try/Apt utviklet en interaktiv togopplevelse for skoleklasser som vil lære om miljø, transport og vitenskap (se casevideo i mediespilleren).

– Det å få skoleklasser til å velge tog fremfor buss får god hjelp av den digitale satsingen på Miljøtoget, forteller Sølvtaggen-juryen.

– Dette gjøres på et lekent og underholdende vis som også bidrar til læring på en inspirerende måte. Den ansvarlige læreren får også en liten pause, og det hele er svært imponerende, fortsetter juryen. – Vi har jobbet med Miljøtoget et års tid, forteller Anders Holm og Sebastian Prestø i Try/Apt.

– Det har involvert alle fagmiljøene på huset og ligner ikke på noe vi har gjort før. Særlig utviklerne og motion-avdelingen har jobbet beinhardt. Den største helten er uansett NSB, deres tankegods, prøveprosjekter og erfaringer har vært helt avgjørende. Så vi er stolte, både av Try/Apt men også av å få jobbe med en så smart kunde som NSB, avslutter vinnerteamet.

– Vi drømte om å skape en læringsopplevelse utenom det vanlige, og det har vi fått til, kommenterer merkevaresjef i NSB, Espen Kristiansen.

– Try/Apt har levert et fenomenalt arbeid som vi gleder oss til å få på skinnene over hele landet. Vi håper at Miljøtoget vil bidra til å skape smarte og miljøbevisste barn. Dessuten må vi også få takke Miljøagentene, Teknisk Museum og Vitensenteret Innlandet, alle viktige bidragsytere i å få til et godt og pedagogisk Miljøtog.

Margrethe Sagevik (NSB), Pål Smitt-Amundsen (TRY/Apt), Roy Kristoffersen (TRY/Apt), Stian Johansen (POL), Espen Kristiansen (NSB), Sebastian Prestø (TRY/Apt), Anders Holm (TRY/Apt) og Janne Brenda Lysø (POL).

Spesialkomponert reklamesang

På andreplass, ikke langt bak vinneren, landet Widerøe og McCanns interaktive musikkvideo «Lite og stort». Et godt stykke spesialkomponert reklamesang ble akkompagnert av tusenvis av videoer sendt inn fra hele Norge, alt for å illustrere at Widerøe er det flyselskapet som flyr til og fra flest flyplasser i Norge. Denne jobben falt også i god smak hos juryen, og rullet inn på en svært sterk andreplass.

Bunnsolid gullbit

Freia Melkesjokolades Gullbiten-kampanje ble smeltet sammen av SMFB, og tok månedens tredjeplass. Juryen ble mektig imponert over resultatene, og mener at 750.000 registrerte koder må være bortimot Norgesrekord.

– En bunnsolid totalkampanje, som strekker seg fra pakningsdesign og TV-reklame og inn til et digitalt nav, men mangler den siste prikken over i’en for å matche månedens beste jobber, sier juryen.

Lekent og stilrent

Den siste premierte jobben i september ble MENYs Taco-spillet, utviklet av Kitchen og Good Morning.

– Det lekne og stilrene spillet er en veldig fin aktivisering av TV-sponsoratet av 4-stjerners middag, forteller juryen. Det tekniske håndverket får også skryt.

Se alle arbeidene på solvtaggen.no