Et 4. gull til McCann i Gullblyanten 2014

En fintelling av stemmene i Gullblyanten 2014 avslørte at Widerøe-kampanjen «Lite og Stort», som ble premiert med sølv i Integrert-kategorien fredag kveld, i virkeligheten har vunnet gull.

57685 5eda4 original
Teamet fra McCann mottar sølv (men i virkeligheten gull) i Integrert for Widerøe «Lite og Stort» under Gullblyanten 2014. Foto: Tor Lie

McCann hadde et gledelig comeback-år i Gullblyanten 2014. Etter et prisløst resultat foregående året, dro byrået hjem med tre gull, to sølv og to diplomer fredag kveld.

Det riktige antallet er imidlertid: Fire gull, et sølv og to diplomer.

Det viser seg nemlig at byrået nær ble snytt for et fjerde gull: En siste manuell innhenting og opptelling av stemmer i kategorien Integrert ble ikke registrert i systemet, og dermed fikk Widerøe-jobben «Lite og Stort» sølv i stedet for gull på selve prisutdelingen.

– Utrolig kjipt at slikt kan skje og vi er veldig glade for at det ble oppdaget, selv om det kommer litt i seneste laget, sier jurypresident Kjetill Nybø.

– Det hadde heldigvis ingen innvirkning på rekkefølgen blant byråene, men er selvfølgelig kjedelig for de som ble snytt for en gull-tur på scenen. Og nok en gang gratulerer til McCann og Widerøe for et fortjent gull og en flott kampanje!

En låt som formidlet «hele Norge»

Sentralt i kampanjen er den spesialskrevne låten «Lite Og Stort» med bandet No. 4, samt en interaktiv musikkvideo der hele Norge ble invitert til å bidra med innhold. Den endelige versjonen av videoen ble vist i sin fulle lengde som reklamefilm på TV2 i august.

Kampanjens casefilm ser du her.