Førsteklassinger kuppet Gullkalven
Med bidraget «IKEA Originate» slo førsteklassingene Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg fra Westerdals ACT samtlige av de rundt 150 innsendte bidragene i elevkonkurransen Gullkalven 2015.
13. mai gikk ble anslagsvis 400 studenter, bransjefolk og unge kreatører samlet i Astrup Fearnleys gamle lokaler på Fabrikken. Nytt av året er at alle bidrag sendes inn til åpen brief, der hver av Gullkalvens samarbeidspartnere, Clear Channel, Trigger og Fanbooster, plukker ut sine favoritter. Fem vinnere skulle trekkes, med Årets Gullkalv 2015 som den gjeveste prisen av dem alle.
Og Årets Gullkalv 2015 gikk til to de førsteårsstudentene ved Westerdals ACT, Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, som vant med «IKEA Originate».
Juryformann Petter Gulli, som til vanlig er kreativ leder i DDB Oslo, hadde følgende å si om kvelden.
– Om ikke så lenge starter verdens største konkurranse i kreativitet, Cannes Lions, og de fire jobbene som vinner metall, altså bronse, sølv og selveste Gullkalven, holder så høyt nivå at de, hvis de var laget av et norsk reklamebyrå, ville hatt store sjanser for å vinne en løve. Så bra er de, forsikret Gulli.
Delt sølv gikk til Ine Bryhn og Martin Ruge for jobben «Connect with Åge» for Wright Trafikkskole, og Susanne Hovda og Marius Aasen for bidraget «Catscaping» for Whiskas. Bronsen gikk til Benedicte Killi og Kine Lillerud for «Singing Telegrams», en jobb for Westerdals Oslo Act.
Designprisen Gullknippet
Gullknippet er en sammensatt jury bestående av lærere, reklamefolk og designere. Deres oppgave var å premiere godt håndverk, særlig innen design. Tre nominerte ble trukket frem for sine bidrag, men seieren gikk til to studenter fra AHO, Sebastian Skar og Jonathan Ringerike med produktdesignbidraget «ASK». Sølvet ble vunnet av Andrea Lütken for «Spex in the City», mens bronsen gikk til Emilie Flatner Pedersen, Marte Deborah Dalelv og Marte Muri for «Society6».
En real folkefest
Clear Channel-prisen gikk til Susanne Hovda og Marius Aasen for bidraget «IKEA Tromsø 2018». Juryens bedømmelse var særlig basert på gjennomførbarhet og mulighetene for å benytte Clear Channels mange utendørsflater, og dommen var som følgende: «Dette ville blitt en real folkefest!» Diplom gikk til Benedicte Killi, Kine Lillerud, Victoria Iles og Aslak Maurstad for bidraget «Omsorg i sentrum» for Velferdsetaten.
Et spillbasert vinnerbidrag
Fanbooster lette etter en løsning med fokus på viral spredning og fortjent oppmerksomhet. Bidraget «Connect with Åge» av Ine Bryhn og Martin Ruge (som også vant sølv i hovedkategorien) er et spillbasert bidrag som lett ville la seg gjennomføre og skapt oppmerksomhet for kunden Wright trafikkskole.
Sølv gikk til Juliane Stensrud & André Skjeggestad for «Moods of Awesomeness», og bronsen ble tatt av Andrea Lütken for «Spex In the City» (som også vant sølv i Gullknippet).
Original og gjennomtenkt
Trigger valgte å berømme Emil Hafslund og Sondre Røe for «IKEA Solstråla». Jon Erik Skaret fra Trigger understreket spesielt kampanjens store spredningspotensial, og at ideen var original og gjennomtenkt.