Kortfilmfestivalen kårer verdens beste reklamefilm
Og stemmer i tillegg fram den beste norske reklamefilmen som er laget i år. Vinnerkandidatene er på forhånd plukket ut av en jury med bransjefolk. Se hvilke jobber som blir tipset her.
I år arrangeres Kortfilmfestivalen i Grimstad for 29. gang, og for andre år på rad inviterer festivalen til dobbelt vorspiel under festivalen, lørdag 13.juni. Et vorspiel i den forstand at det er oppvarming til prisutdelingen i Grimstad, men også fordi Cannes Lions dundrer i gang en uke etter.
Denne kvelden byr Kortfilmfestivalen på en presentasjon av de største forhåndsfavorittene, valgt ut av en jury av erfarne reklame- og produksjonsfolk: Guri Neby, produsent i Einar Film og Fortellinger, Preben Moan, tekstforfatter i TRY, Magnus Høgberg Hansen, kreatør i Anorak, Tone Humblen, art director i Llowbank og juryleder Stein Simonsen, kreativ leder i McCann.
Arrangementet avsluttes med en uhøytidelig publikumskåring av beste norske og beste internasjonale film blant de utvalgte Cannes-bidragene.
Fra Hennes & Mauritz til «Brudens mor»
Vi godsnakket litt med juryleder Simonsen, som var vennlig og lot oss få tyvtitte på listen over Cannes Lions-tips.
Internasjonale jobber:
Hennes & Mauritz, «Close the Loop»
Axe, «Find Your Magic»
John Lewis Home Insurance, «Tiny Dancer»
Volvo Trucks, «Look Who's Driving»
Audi, «Dandide Thouvex»
Shiseido, «High School Girl?»
Edeka, «Home for Christmas»
Jeep, «Portraits»
Andes, «The Fairest Night of All»
Geico, «Fast Forward» (filmserie)
Norske jobber:
#kjærepappa av Schjærven og Tangrystan for Care Norge
Volkswagen Trailer Assist av TRY/Apt
Julekort fra Rema av McCann
Statoil «Real Hot Dog Precision» av SMFB
Kreftforeningen «Brudens Mor» av Ernö