Slik inviterte Dysleksi Norge byråene til RfA

Se hvordan norske reklamebyråer ble invitert til å delta på den kommende Reklame for Alvor-kampanjen.

Gjennom Reklame for Alvor (RfA) får en organisasjon uten særlige ressurser muligheten til å vise seg og saken sin for hele Norges befolkning. Av 89 organisasjoner som ønsket å motta kommende års RfA-kampanje, var det Dysleksi Norge som stakk av med seieren for neste års kampanje. 

Mandag 22. august gikk briefen ut til byråene, og over førti av dem (30 i Oslo alene) mottok den i form av personlig overlevering på døra samt en presentasjon.

Kampanjen er utviklet av styringsgruppa i RfA, som består av Victoria Marie Evensen (leder), Helena Egeland (juryleder, Anorak), Tor Asbjørn Hegge (PR-ansvarlig, Dinamo), Marianne Solheim (medieansvarlig, Carat), Erik Schøien (filmprodusent, Pravda) og Caroline Fossberg (prosjektleder i Kreativt Forum).

Det er illustratør Helene Egeland som har utformet den nye RfA-logoen, etter et idé-samarbeid med sin nesten-navnesøster i styringsgruppen. Sistnevnte, altså Helena, står også for det grafiske arbeidet med annonsen som gikk ut i riksmediene i mai for å nå de potensielle mottakerorganisasjonene.

Plakatene som gikk ut til byråene mandag sammen med selve brifen, hvor man enkelt og effektivt presenterer Dysleksi Norge til de ulike byråene ved å stokke om på bokstaver i firmalogoer og brødtekst, er utviklet av samme Helena Egeland i samarbeid med team-makker Anna Berg Gjendem i Anorak. 

Filmen med firmalogoene som annonserer briefslippet på internett, er satt sammen av Bernhard Fitzinger hos Pravda.


Mål: Å gjøre juryens jobb vanskeligst mulig

– Styringsgruppa har vært opptatt av å utforme briefen og informasjonen rundt briefen på en måte som både gjør at man får fortalt litt om hva dysleksi og spesifikke språkvansker er, og på en litt humoristisk måte invitere til deltakelse, forteller leder av styringsgruppa, Victoria Marie Evensen.

Evensen har lang fartstid fra Dinamo, men tjener for tiden folket både som leder i byutviklingskomiteen i Oslo bystyre og som nestleder i Arbeiderparties bystyregruppe. 

– Målet er naturligvis at så mange som mulig leverer inn bidrag og gjør juryens jobb så vanskelig som mulig. Nå er vi spent på om Arnorak, SFMB, MaCann, MK Nroway, Geelmyuden Kiese, DBD, LSO&CO, Tirgger, Otkan Orangeiret og alle de andre medlemsbyråene lar seg trigge, avslutter Evensen

Styringsgruppen/RfA har fått og får essensiell hjelp fra Pravda (film), 07-gruppen (plakattrykk), Sagveien Resort (radio), Bring (distribusjon), TDS Gallup (nullpunktsanalyse og post-test), Medvind (eventbyrå) og Kulturhuset (prisutdeling).

– Det handler om å vise folk at de ikke er alene

Vi snakket med generalsekretær i Dysleksi Norge, Caroline Solem, i det hun nettopp var ferdig med å presentere briefen for studentene på på Høyskolen Kristiania mandag ettermiddag.

– Studentene var veldig fascinerte og engasjerte, forteller hun. 

– Folk fra vårt frivillige nettverk har gått rundt til byråer i alle større norske byer for å presentere briefen. Vi er kjempefornøyd, det er jo første gang vi gjør noe liknende, og vi er så spent på hvordan det går, hva slags respons vi får og hva som vil skje etter at kampanjen er ute. Klarer vi å hjelpe flere folk?

Det er nemlig hjelp til flere folk som er kampanjens mål, ifølge Solem.

– Det handler om å vise mennesker at de ikke er alene, at det er veldig mange som sliter med tilsvarende problemer der ute. Og det finnes et svært nettverk å benytte seg av, med tilgang til kurs, informasjon og hjelpemidler. I siste instans handler det om å gjøre verden til et bedre sted, avslutter Solem.

Her kan du lese selve briefen til RfA-kampanjen.

I tillegg til juryleder Egeland består RfA-juryen av Alexander Gjersøe (SMFB), Susanne Hovda (TRY), Per Kristian Voss Halvorsen (ANTI), Thea Charlotte Emanuelsen (Kitchen), Tone Humblen (LLOWBANK), Thomas Larsen Eltvik (DDB), Erik Schøien (Pravda) og en representant fra Dysleksi Norge.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.