Slik inviterte Dysleksi Norge byråene til RfA

Se hvordan norske reklamebyråer ble invitert til å delta på den kommende Reklame for Alvor-kampanjen.

76439 9a972 original
76442 7f393 original
76445 30f8a original
76448 c983b original
76451 cf251 original
76454 3e968 original
76457 9a186 original
76460 aff87 original
76463 740b1 original
76466 d8353 original
76469 e60ea original
76472 57d94 original
76475 a1895 original
76478 b8d2c original
76481 f6f53 original
76484 9bfff original
76487 41ab3 original
76490 b20c2 original
76493 d5625 original
76496 a4614 original
76499 a5c7c original
76502 bb89e original
76505 f6771 original
76508 5b9dc original
76511 75f40 original
76514 73dfd original
76517 1710c original
76520 c1564 original
76523 e8a35 original
76526 a117f original
76529 431f3 original
76532 ea64f original
76535 e6eb3 original
76538 33499 original
76541 fa110 original
76544 3accd original
76547 b859d original
76550 d68f7 original
76553 fc0dc original
76556 d88a4 original
76559 e710d original
76562 d2b20 original
76565 48c0f original
76568 1f946 original
Utlysningsannonsen som gikk i riksmedier i mai.

Gjennom Reklame for Alvor (RfA) får en organisasjon uten særlige ressurser muligheten til å vise seg og saken sin for hele Norges befolkning. Av 89 organisasjoner som ønsket å motta kommende års RfA-kampanje, var det Dysleksi Norge som stakk av med seieren for neste års kampanje.

Mandag 22. august gikk briefen ut til byråene, og over førti av dem (30 i Oslo alene) mottok den i form av personlig overlevering på døra samt en presentasjon.

Kampanjen er utviklet av styringsgruppa i RfA, som består av Victoria Marie Evensen (leder), Helena Egeland (juryleder, Anorak), Tor Asbjørn Hegge (PR-ansvarlig, Dinamo), Marianne Solheim (medieansvarlig, Carat), Erik Schøien (filmprodusent, Pravda) og Caroline Fossberg (prosjektleder i Kreativt Forum).

Det er illustratør Helene Egeland som har utformet den nye RfA-logoen, etter et idé-samarbeid med sin nesten-navnesøster i styringsgruppen. Sistnevnte, altså Helena, står også for det grafiske arbeidet med annonsen som gikk ut i riksmediene i mai for å nå de potensielle mottakerorganisasjonene.

Plakatene som gikk ut til byråene mandag sammen med selve brifen, hvor man enkelt og effektivt presenterer Dysleksi Norge til de ulike byråene ved å stokke om på bokstaver i firmalogoer og brødtekst, er utviklet av samme Helena Egeland i samarbeid med team-makker Anna Berg Gjendem i Anorak.

Filmen med firmalogoene som annonserer briefslippet på internett, er satt sammen av Bernhard Fitzinger hos Pravda.


Mål: Å gjøre juryens jobb vanskeligst mulig

– Styringsgruppa har vært opptatt av å utforme briefen og informasjonen rundt briefen på en måte som både gjør at man får fortalt litt om hva dysleksi og spesifikke språkvansker er, og på en litt humoristisk måte invitere til deltakelse, forteller leder av styringsgruppa, Victoria Marie Evensen.

Evensen har lang fartstid fra Dinamo, men tjener for tiden folket både som leder i byutviklingskomiteen i Oslo bystyre og som nestleder i Arbeiderparties bystyregruppe.

– Målet er naturligvis at så mange som mulig leverer inn bidrag og gjør juryens jobb så vanskelig som mulig. Nå er vi spent på om Arnorak, SFMB, MaCann, MK Nroway, Geelmyuden Kiese, DBD, LSO&CO, Tirgger, Otkan Orangeiret og alle de andre medlemsbyråene lar seg trigge, avslutter Evensen

Styringsgruppen/RfA har fått og får essensiell hjelp fra Pravda (film), 07-gruppen (plakattrykk), Sagveien Resort (radio), Bring (distribusjon), TDS Gallup (nullpunktsanalyse og post-test), Medvind (eventbyrå) og Kulturhuset (prisutdeling).

– Det handler om å vise folk at de ikke er alene

Vi snakket med generalsekretær i Dysleksi Norge, Caroline Solem, i det hun nettopp var ferdig med å presentere briefen for studentene på på Høyskolen Kristiania mandag ettermiddag.

– Studentene var veldig fascinerte og engasjerte, forteller hun.

– Folk fra vårt frivillige nettverk har gått rundt til byråer i alle større norske byer for å presentere briefen. Vi er kjempefornøyd, det er jo første gang vi gjør noe liknende, og vi er så spent på hvordan det går, hva slags respons vi får og hva som vil skje etter at kampanjen er ute. Klarer vi å hjelpe flere folk?

Det er nemlig hjelp til flere folk som er kampanjens mål, ifølge Solem.

– Det handler om å vise mennesker at de ikke er alene, at det er veldig mange som sliter med tilsvarende problemer der ute. Og det finnes et svært nettverk å benytte seg av, med tilgang til kurs, informasjon og hjelpemidler. I siste instans handler det om å gjøre verden til et bedre sted, avslutter Solem.

Her kan du lese selve briefen til RfA-kampanjen.

I tillegg til juryleder Egeland består RfA-juryen av Alexander Gjersøe (SMFB), Susanne Hovda (TRY), Per Kristian Voss Halvorsen (ANTI), Thea Charlotte Emanuelsen (Kitchen), Tone Humblen (LLOWBANK), Thomas Larsen Eltvik (DDB), Erik Schøien (Pravda) og en representant fra Dysleksi Norge.