Koppang og Berntzen vant Clio-gull

Det fremadstormende McCann-teamet Kaja Koppang og Josephine Berntzen har vunnet gull i Clios studentkategori. TRY mottok også Clio-gull i årets konkurranse, mens Schjærven/Tangrystan ble premiert med sølv.

Kampanjen «The Silent Song» er en veldedig løsning utviklet for Spotify og Adele på vegne av World Federation of the Deaf, og den har rukket å ta seiersrunden innom en rekke konkurranser, med sølv i Gullblyanten, bronse i New York Festivals og gull i Gullkalven. Og nå er den altså kronet med nok et gull i Clios studentkategori for digitale og mobile plattformer. 

Det er Art Director Josephine Berntzen og tekstforfatter Kaja Koppang som står bak jobben, et team det har vært en god del blest om i året som har gått. De begynte året i praksis hos McCann Oslo, og avsluttet praksisperoden ved å sjarmere seg til noen ukers jobb i McCann New York gjennom Instagram-kampanjen «InstaVitae», spesialsydd av teamet for å vekke oppmerksomheten til byrået. 

Teamet representerte også Norge under årets utgave av det prestisjetunge Future Lions-seminaret under Cannes Lions, et samarbeid mellom festivalen og digitalbyrået AKQA. Teamet gikk rett inn i jobb hos McCann Oslo da de var ferdige på Westerdals Oslo ACT.

Etablert budskap treffer på nytt

Koppang og Berntzen sier til kreativtforum.no at de er utrolig glade for anerkjennelsen de nå har fått, og de har reflektert litt rundt hva det er som gjør at kampanjen treffer som den gjør. 

– Budskapet i seg selv er jo ikke noe nytt, men det vi mener vi beviser gjennom denne kampanjen er at vi tar et etablert budskap, men forteller historien på en ny måte. Og på den måten kan «den gamle historien» få mulighet til å treffe på nytt. Videre er vi jo som mennesker i stor grad mest opptatt av oss selv og vårt eget velbefinnende. I dette tilfellet har vi prøvd å skape et rom der vi inviterer mottakeren til å sette seg inn i noen andre sine sko. Om så kun for et lite øyeblikk. Mulig er dette lille øyeblikket nok for å vekke empati, som igjen skaper et rom for genuint engasjement. Slik vi ser det er dette historiens kraft; å skape forståelse for hverandre, forklarer Koppang og Berntzen.

Westerdals er Clio-gjenganger

Det er andre år på rad at skolen vinner gull i Clios studentkonkurranse: I fjor vant Westerdals-teamet Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen kategorien Student Innovative med jobben «SafeSound» for Apple, en trygghetsalarm for iPhone basert på et hemmelig kodeord til den virtuelle assistenten Siri. 

Året før vant westerdølene Thea Tovshus og Christian Lindvik sølv i student-Clio med «True Colors» for Amnesty.

Enda mer til TRY og Schjærven

Clio-Gull vant også TRY med «The Reversed Trailer» for Volkswagen. Den humørfylte kampanjen som demonstrerer bilens Trailer Assist-system på overdrevent vis, tok med seg hele fire løver under årets Cannes Lions, inkludert gull i Promo & Activation. Den gikk også til topps i årets utgaver av Gullblyanten og Gulltaggen.

Schjærven og Tangrystan plukket opp et sølv for «Kjære pappa»/«Dear Daddy», Care Norges kampanje om trakassering og vold mot kvinner. Kampanjen har vunnet Grand Prize i New York Festivals, samt gull og sølv i årets Cannes Lions i henholdsvis Film Craft og Film, i tillegg til en lang rekke andre utmerkelser.



Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.