Saatchi & Saatchi Norge blir Per Høj

Byrået som har vært Saatchi & Saatchi Norge bytter navn til Per Høj samtidig som selskapet avslutter avtalen med Publicis Group, som eier Saatchi & Saatchi-nettverket internasjonalt.

85894 4bb5f original
Partnerne i Per Høj: Patrik Bergfjord, Håkon Fretheim (bak), Rune Sandnes, Eiliv Gunleiksrud, Øyvind Waage og Jon Fredrik Sandengen.
85896 b1ae5 original

Det norske byrået har representert Saatchi & Saatchi i 15 år. I en felles uttalelse sier byråleder Jon Fredrik Sandengen og Alexander Peitersen, Publicis-sjefen i Norden, at nettverkets strategi og byråstruktur for Norden ikke går i samme retning som det norske byråets planer. Derfor opphører samarbeidet og bruken av Saatchi & Saatchi brandet i Norge.

– Dette har vært en prosess som har gått over tid, sier Sandengen. – Men det er først nå konklusjonen er gjort. Det har vært mange fantastiske år for flere av oss, i et av verdens klart beste og mest kreative byrånettverk. Ånden i det opprinnelige Saatchi & Saatchi vil leve videre i dette byrået, men tidene forandrer seg og vi er nå 100 prosent dedikert til å bygge det uavhengige byrået, sier Sandengen.

Han legger til at dette blir som en ny gründer-periode som utløser masse positiv energi.

Uavhengig byrå

– Vi har vært veldig godt fornøyd med den representasjonen vi har hatt i gjennom Saatchi & Saatchi Norge, men vår forretningsstrategi inkluderer fremover bare de byråene i Norden vi har et direkte eierskap i, for eksempel Kitchen i Norge, sier Alexander Peitersen.

– Når vi nå har blitt enige med Publicis Group om å avslutte vår avtale, blir det veldig moro å utvikle byrået videre som et uavhengig norsk byrå, sier Sandengen. Vi har jo i alle år hatt norsk eierskap, så for oss handler dette først og fremst om et navnebytte, og det handler om å gå ut av et internasjonalt nettverk hvor vi ikke har et felles mål lengre. Så nå gleder vi oss til at våre kunder og bransjen skal bli kjent med Per Høj, sier byrålederen.

Hvem er Per Høj?

– Det er en lang tradisjon for egennavn i byråverdenen, og vi synes det passer oss bra. På et nivå er navnet et akronym, men det viktigste er at vi i byrået er Per Høj, og Per Høj er mer enn hver enkelt av oss. Per Høj er alt vi kan og alt vi er. Per Høj er der vi er og dit vi vil, forteller byråeleder Sandengen.

– Navnet ble til i prosessen hvor vi hadde forhandlinger med nettverket, hvor vi lagde et akronym basert på forbokstavene til partnerene, og fant et navn Per Høj, slik ble det til at Per Høj skulle holdes informert om prosessen. Vi ble veldig glad i denne fyren etterhvert og fant ut han måtte med videre, så da ble det byrånavnet.

Spisser profilen

Saatchi & Saatchi Norge er de siste årene rangert helt i toppen av norske byråer, og har flere kjente norske annonsører på kundelisten. Byrået har vært blant de mestvinnende byråene i Gullblyanten og vunnet priser i både Gulltaggen, Anfo Effekt og Stella, for å nevne noen. Byråleder Jon Fredrik Sandengen sier at det kreative og digitale miljøet som er bygd opp i Saatchi er fundamentet til Per Høj, men at de vil spisse profilen ytterligere.

Byrået har i dag 25 ansatte og en kundeliste som bl.a inneholder Orkla, VG, Norsk Tipping, Helsedirektoratet, RCCL, Emirates, Handelsbanken Franzefoss, Entur, Fornebu og Grønn Kontakt. Det er seks ansatte i selskapet som sammen med Media Bergen Gruppen fortsatt eier byrået, sier Jon Fredrik Sandengen til slutt.