– Unik treffsikkerhet og presisjon

TRY-konsulent Kristian Lyse er første mann ut i Kudos-spalten etter sommerferien. Han skryter blant annet av en installasjon laget i forbindelse med oljekonferansen ONS.

62545 dd8a3 original
SDG's innstallasjon «Breaking the surface», for Lundin.

Konsulent Kristian Lyse. Foto: TRY

Kristian Lyse

jobber som konsulent i Try Reklamebyrå, hvor han har vært i et lite halvår siden overgangen fra SMFB. På kundelisten står Orkla, TINE, Finn.no, Helsedirektoratet, BI, med flere.

– Først en takk til Kristian Kristiansen, som sendte pinnen min vei. Aller første gang jeg møtte KK, på SMFB-julebordet før jeg begynte der, sa jeg at han var en jeg kom til å lære sjukt mye av. Jeg tok ikke feil.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Den norske jobben jeg vil gi kudos til, er SDGs fantastiske installasjon for oljeselskapet Lundin. Jeg vet ikke om man kaller det design eller kunst eller kommunikasjon, men det er uansett utrolig vakkert. Jobben vant to gull i Gulltaggen, så jeg håper ikke har gått under radaren til folk, men kred skal gis hvor kred fortjenes. Den interaktive installasjonen klarte på ekstremt elegant vis å gjøre det å bore etter olje, som virker både vanskelig og kjedelig, til å bli enkelt og spennende. Og ikke bare var det pent å se på, Lundins helt unike treffsikkerhet og presisjon er det som understrekes i jobben.

– I samme åndedrag bør det nevnes at Bjørn Gunnar Staal, som var lead designer på jobben, har teamet opp med arkitekter, utviklere og designere i Void, som må sjekkes ut hvis man ønsker å utfordre det vi normalt kaller markedsføring. Fine folk som lager fine ting.

Nevn et internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– En av mine gamle favoritter er Stella Artois, som jo strengt tatt er et helt normalt øl som smaker akkurat som alle andre normale øl. De gikk for Evergood-strategien, satte opp prisen noen kroner, og posisjonerte seg som «litt dyrere for smakens skyld», eller «reassuringly expensive» som det ble på litt vakrere engelsk. Annonsene, hvor de herper designikoner for å få jekka opp en flaske, er i alle fall nydelige. Og de etablerte Stella som det bestselgende importerte ølmerket i Storbritannia.


– Fra nyere tid er det et par jobber jeg liker. Om man liker snakkende hester, og hvem gjør ikke det, så kan man sjekke ut DirectTVs «Hannah and Her Horse». Klassisk TV-reklame, men veldig gøy, da. Når «bakomfilmen» får 3,3 mill views på internettet, så må de jo ha gjort noe riktig. Og da er det kanskje ikke TV-reklame lenger? Er det content, kanskje? Hvem vet?


– Man kan vel ikke ha kudos-stafettpinnen uten å dra frem en NIKE-jobb, så her er min: «Better For It» var deres vårkampanje rettet mot kvinner, med en litt mindre glamorøs vinkling på det å trene. Litt sprøtt å bli imponert over at noen faktisk tar tak i det faktum at det er ikke alltid er så gøy å trene, men jeg ble det. For det er jo nettopp sånn det er. Motbakker gjør vondt, men det er deilig å stå på toppen.


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne gi stafettpinnen videre til en dame jeg møtte på Café 33 for bortimot fem år siden. Hanne Martinsen er AD og kreativ leder i Dinamo, hvor hun jobber i team med Victoria Marie Evensen. Som relativt ny i reklamebransjen i 2011, fikk jeg bakoversveis av deres «Tea Time»-kampanje for Antirasistisk Senter. Innimellom så blir tidvis det utsatte begrepet «reklame» til noe ulidelig vakkert. Og: Få med dere kokeboka hennes, som kommer ut på Cappelen til våren. Kjenner jeg Hanne rett, blir det lekkert, både sensorisk og visuelt!

SDG's innstallasjon «Breaking the surface», for Lundin.