– Vi må stille de viktige spørsmålene

Det er mye godt i kampanjene som trekkes fram i ukens Kudos, som kommer fra byråleder i PR- og kommunikasjonsbyrået Something Good, Mai-Bente Paulsen.

73882 a353c original
«Ta deg sammen!» oppfordrer Atle Antonsen og Grønt Punkt i kampanjen fra Alexander Reklamebyrå.

Mai-Bente Paulsen, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Something Good. Foto: Eivor Eriksen

Mai-Bente Paulsen har vært konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NSB, journalist i Dagsavisen og har ledet den norske avdelingen for selskapskommunikasjon i MSL Group. Nå driver hun PR- og kommunikasjonsbyrået Something Good.

– Dæven så hyggelig at jeg fikk stafettpinnen etter at den nettopp har vært i hendene til en av favorittdamene mine. Jeg får jo litt ærefrykt når Silje tenker at jeg kan redde verden, men jeg lover å gjøre mitt beste. Og til spørsmålet hennes om det er håp: Absolutt!

– Og for å være litt alvorlig så tror jeg det har med tiden vi lever i. Jeg tror morgendagens vinnere er virksomheter som tør å kommunisere mer enn produktpush. Vi står ovenfor en rekke utfordringer i samfunnet som fordrer at selskaper i større grad må ta sosialt ansvar. Det handler ikke om å bare være snill og grei, det handler også om å overleve i et kommersielt marked. Vi må gi forbrukerne en grunn til å velge akkurat deg. Det å gjøre noe bra for verden gjør at du tiltrekker deg de klokeste hodene og du vinner hjertet til de du ønsker å snakke med. I vår bransje må vi være flinkere til å utfordre kundene våre på nettopp dette og våge å stille de viktige spørsmålene, men jeg tror vi er på vei.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Kampanjen «Kjære pappa» for Care snakket rett til hjertet mitt. Det er nesten umulig å ikke bli grepet av den fordi den på en så utrolig fin måte formidler alle stegene i livet hvor mange jenter kan bli utsatt for trakassering og vold. Den bygger på god innsikt og en klar idé. Den er dessuten et fint stykke håndverk. Kudos til Schjærven og Tangrystan!


– Og så må jeg bare få trekke frem kampanjen ta deg sammen for Grønt Punkt. Atle Antonsen er Norges morsomste mann, og når han blir satt på oppgaven med å latterliggjøre hvor teit det er å la være å kildesortere så tar det godt tak i lattermusklene. Er det noen jeg vil skal løfte en moralsk pekefinger for å få oss til å tenke oss om, så er det Antonsen. Humoristisk og sjarmerende var den!



Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg kan vel heller ikke si, «det Silje sa», men jeg kan jo bare si at hun valgte en av de mest intelligente og viktige kampanjene jeg har sett med Vodafone, men jeg forflytter meg fra vold til noe helt annet, nemlig bil.

– Kampanjen «Lifepaint» for Volvo er et supergodt eksempel på en stor kommersiell aktør som bruker markedsposisjonen sin til å ta tak i trafikksikkerhet. De utviklet en spray som man kan spraye på klærne så du synes i mørket. Genialt! Selv om jeg kjører en Toyota Prius som jeg liker veldig godt (selv om den er litt pensjonistbil og viser naboene at vi er en skikkelig kaos-familie når vi laster den med unger og en 50 kilos bikkje), så fikk jeg utrolig lyst på en Volvo. De ga meg en god grunn til å velge dem neste gang vi skal kjøpe bil. Jeg tror vi kommer til å se flere eksempler på selskaper som løser et samfunnsproblem på denne måten. Altfor ofte kommer PR for sent inn i jobben. Vi løper til PR-folka når idéen er ferdig, mens på de beste idéene tenker man PR inn i fra begynnelsen, akkurat som her. Da flyr idéen også bedre.

  • «Lifepaint» av Grey London for Volvo


– Siden jeg har skrytt sånn av Volvo så fikk jeg dårlig samvittighet den trofaste Priusen vår. Derfor avslutter jeg med å fortelle om et godt stykke arbeid fra Toyota. I kampanjen «Toyota Barista» inviterte Toyota til frokost hvor de demonstrerte hvor mye energi som skapes gjennom bremsing og hvor mange mennesker dette kan gi frokost ved å gi energi til toastere og varmeplater. For en genial og kreativ måte å vise egne produktfordeler!

  • «Toyota Barista» av ADK, Japan


– På slutten må jeg også få trekke frem kampanjen «Cover the Athlete» som på en virkningsfull måte stiller mannlige idrettsutøvere de samme spørsmålene som kvinnene får: Om klærne de har på seg, kroppshår eller hvordan det står til med kjærlighetslivet. Det gir en så utrolig god illustrasjon av at kvinner og menn blir ulikt behandlet, også av media. Det er tankevekkende!

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Stafettpinnen vil jeg gjerne sende videre til Mads Bruun Høy som er en av gründerne av selskapet Æra. Deres filosofi er å skape business ved å løse det de kaller samfunnsfloker, problemer som ikke kan løses av politikere eller enkeltaktører, men hvor flere aktører må gå sammen. Jeg har stor respekt for jobben Æra gjør og jeg er sikker på at Mads og gjengen kommer til å bidra til å redde verden og de kommer til å gjære god business på det samtidig. Mads: Du har vært lenge i vår bransje, hva er ståa sånn som du ser det? Gjør vi noe bra?