Kitchen og Høyskolen Kristiania til topps i Reklame for Alvor

Med løsningen «DMS – Dyslektikere med selvironi» vant Kitchen Reklame for Alvor 2016 foran 20 andre byråer. Høyskolen Kristiania vant studentprisen med løsningen «Pendio», foran 21 andre elevforslag.

Tirsdag ettermiddag ble kåringen av årets byrå- og studentvinnere i Reklame for Alvor (RfA) arrangert på Kulturhuset i Oslo. Det er Dysleksi Norge som er mottaker av neste Reklame for Alvor-kampanje, og det er Kitchen, med teamet Aleksander Erichsen og Thea Emanuelsen, som står bak «DMS – Dyslektikere med selvironi», en kampanje med formål å bryte ned tabuer og senke terskelen for å søke hjelp.

I elevkategorien var det Høyskolen Kristiania og teamet bestående av Zakarias Nadir, Glenn Haugen og Rebecca Ophus som gikk av med seieren med «Pendio».

Reklamebransjens spleiselag for en god sak hadde samlet mennesker fra både politikk, organisasjonsliv, kreativ bransje og studentmiljøer for å snakke om utfordringer rundt det å ha dysleksi og å presentere både shortlist- og vinnerjobber. Til stede var blant andre Victoria Marie Evensen som er bystyrerepresentant for AP og leder av styringsgruppen i RfA, juryleder Helena Egeland (Anorak), artisten Heidi MusumCaroline Solem, som er generalsekretær i Dysleksi Norge, samt arrangementets programledere, Sindre Holme (Starcom)  og Marius Thorkildsen (Schibsted).

Med i et eget debattpanel var også Kari Anne Moe, regissør av dokumentarfilmen «Pøbler», Marianne Kufaas Sæterhaug, leder av Dysleksi ungdom og Liv Gulbrandsen, barnebokforfatter og kjent radio-stemme og tv-fjes.

RfA-leder Evensen, som var med i Dinamo-teamet som vant Reklame for Alvor i 2010 med den bejublede kampanjen «Tea Time» for Antirasistisk senter, åpnet arrangementet med å understreke at Reklame for Alvor er et blodig slit uten vederlag i form av penger.

– Men det er verd det, slo hun fast.

Avvæpende bruk av humor

Jurybegrunnelsen for «DMS – Dyslektikere med selvironi» lyder som følger: «Med en avvæpnede bruk av humor, klarer vinnerjobben å få frem at dysleksi ikke er noe man trenger å holde hemmelig. Tvert imot er det noe man kan løfte fram og være stolt av. Kampanjen gir unge, usikre dyslektikere et godt verktøy for å prate høyt om ulempen sin, som i tillegg gjøres om til noe gøy. At denne jobben kommer til å slå an hos målgruppen er vi ikke i tvil om, og vi gleder oss til å se den ferdige kampanjen. En verdig vinner av årets Reklame for alvor. Gratulerer!»


– Det er jo ikke alltid man får lov til å gjennomføre idéer der man tenker at «dette er jo bare moro», men dette er jo bare moro, så dette blir kjempekult og vi gleder oss, sa Aleksander Erichsen da Kitchen-teamet mottok prisen på scenen. 

Hvordan falt dere ned på humor som virkemiddel, ville programlederne vite.

– Det er jo det klassiske virkemiddelet for å ta brodden av en situasjon. Vi ville unngå å bygge opp under at dysleksi skal være så skummelt og farlig. Da kan du ende opp med å føle deg dødssjuk fordi du har skrivevansker. Hele strategien går ut på å ufarliggjøre dysleksi for de som har det, og å synliggjøre denne ufarliggjøringen for alle andre, slik at dysleksi blir normalisert så mye som mulig, forklarte Erichsen.

Et vidt spenn av løsninger

Det var fem shortlistede arbeider i byråkategorien. De som smatt gjennom nåløyet sammen med vinnerjobben var McCann med «Øya», Dinamo med «Dyslektikere skriver sjelden feil. Vi skriver sjelden», LOS&CO med /d/ og Anorak med «En norskstil» (klikk på lenkene for å se skissefilmene).

Slik lyder jurybegrunnelsen for vinneren av studentkategorien, «Pendio»: «En svært ambisiøs idé, som gir både dyslektikere og lesekyndige et nyttig verktøy. Dette er godt tenkt og en smart løsning. Kampanjen skaper et relevant hjelpemiddel, ikke bare for dyslektikere, men også for folk som ønsker å hjelpe. Vi vil berømme studentene for å ha fokusert på den gode ideen, og for å tenke utenfor tradisjonelle reklamekanaler, selv om vi gjerne skulle sett eksempler på dette også. Idéen har et stort potensial, og vi kan enkelt se for oss en videreføring til flere typer ... høytlesning. Gratulerer!»


På shortlisten i studentkategorien var det tre Westerdals-bidrag i tillegg til vinnerjobben fra Høyskolen Kristiania: «Slutt å pirke» av Marit Johansen, Maja Hattvang og Ludvig Fjellberg, «Ekstremopplesing» av Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, og «Jobb – med litt hjelp fra Dysleksiforbundet» av Gerd Marie Stangeland og Nina Bugge (klikk på lenker for å se skissefilm).

Reklame for Alvor-kampanjen som nå skal utvikles videre av Kitchen, vil ha en omtrentlig verdi av ti millioner kroner. Produksjonsselskapet Pravda skal lage filmkampanjen i samarbeid med byrået.

Juryen har bestått av Helena Egeland (Anorak/juryleder), Thea Emanuelsen (Kitchen), Per Kristian Halvorsen (ANTI), Caroline Solem (Dysleksi Norge), Erik Schøien (Pravda), Tone Humblen (Llowbank), Susanne Hovda (TRY) og 
Thomas Eltvik (DDB Oslo).

Takk til:

  • Pravda, som skal stå for filmproduksjon
  • Medvind, som var eventbyrå for prisutdelingen
  • TNS Gallup, som skal lage nullpunktsanalyse og posttest av kampanjen
  • Kulturhuset, som lot oss bruke lokalet for prisutdeling, med lyd og lys
  • 07 Media for trykk av plakatmatriell
  • Bring, som leverte plakat og brief til byråer utenfor Oslo
  • Sagveien Resort, som skal produsere radio for vinneren i elevkategorien
  • Rema 1000 Fredensborgveien for all snacks og mat til prisutdelingen
  • Tor Lie for foto under prisutdelingen
  • Heidi Musum for musikalske innslag under prisutelingen
  • Helene Egeland, som har laget RfA-illustrasjonen
  • Alle frivillige i Dysleksi Norge
  • Programlederne Sindre Holme og Marius Thorkildsen
  • Alle i styringsgruppa og juryen

Kommentarer

Trond Vestengen

4 måneder, 3 uker siden

Kjære jury,
jeg må innrømme at jeg stussa litt da jeg så vinnerarbeidet og leste juryelederens uttalelse, fordi dette mener jeg ikke er i samsvar med briefen.

Å være tro mot egen brief, er jo selve garantisten for like vilkår i konkurranser.

Kan ikke skjønne annet enn at det må føles ganske surt for de teamene som mener de faktisk klarte å svare på oppgaven de ble tildelt.

(For ordens skyld kan jeg legge til at hverken jeg eller noen av mine kollegaer deltok i konkurransen)

mvh.
Trond Vestengen, AD i Ernö

Helena Egeland

Kreatør i Anorak

4 måneder, 3 uker siden

Hei Trond!
Takk for engasjementet. Selv synes vi arbeidet som vant løste briefen på en utmerket måte.

Essensen i kampanjen er å løfte frem at man ikke er alene om å ha dysleksi. Kampanjen fokuserer på å skape selvtillit blant dyslektikere gjennom å ufarliggjøre tabuet mange føler rundt det å ha dysleksi i dag. Man løfter frem problemstillingen på en leken måte for å vekke oppmerksomhet, og skaper reell verdi med konkret informasjon. Juryen mener dette er et godt virkemiddel for å kommunisere at dyslektikere kan nå sine mål. Vi tror denne måten å gjøre det på vil kunne senke terskelen for å oppsøke hjelp hos Dysleksi Norge blant de mange som ikke gjør det i dag.

Kampanjen prater primært til mennesker som har dysleksi, da den skal utarbeides i samarbeid med dyslektikere selv. Sekundært snakker den til alle oss andre, ved å ta bort mystikken rundt dysleksi. Kampanjen skaper et forum hvor dyslektikere kan være åpne om sine problemer på en avvæpnede og morsom måte, samtidig som hovedbudskapet blir tilgjengelig for alle.

Med dette etablerer man også en uformell arena, der Dysleksi Norge kan kommunisere nyttig og verdifull informasjon. Også til ikke-medlemmer.

I tillegg til å være på brief, mener vi også at den sjekker av på det kreative målet om at Reklame for Alvor skal vise at god kreativitet kan påvirke holdninger og handlinger på en positiv måte.

Håper dette var oppklarende.

Hilsen
Helena Egeland, Juryleder for årets Reklame for Alvor.

Trond Vestengen

4 måneder, 3 uker siden

Hei Helena,

Vel og bra med juryens begrunnelse og deres entusiasme over vinnerarbeidet, men det svarer egentlig ikke på det jeg finner kritikkverdig.

I briefen har dere skrevet svart på hvitt at målet med kampanjen er å 1) rekruttere medlemmer til Dysleksi Norge og 2) øke bevissthet rundt og kjennskap til dysleksi og spesifikke språkvansker som diagnose og hvordan man kan få hjelp til å håndtere disse. Deretter at kampanjen skal ta sikte på å fortelle at det finnes hjelp, og at dysleksi og språkvansker ikke trenger å være et hinder for å nå egne mål og drømmer, selv om du ikke blir kvitt diagnosen (sakset fra mål- og oppgavebeskrivelsen).

Jeg kan ikke se at noe av dette er det lagt vekt på i vinnerarbeidet.

At dere i ettertid finner ut at arbeidet fokuserer på å skape selvtillit blant dyslektikere gjennom å ufarliggjøre tabuet mange føler rundt det å ha dysleksi i dag, er i beste fall en annen brief.

Av den grunn føler jeg med de teamene som helt sikkert har lagt ned både tid og krefter for å svare på oppgaven.

De har god grunn til å føle seg snytt.


Trond

Helena Egeland

Kreatør i Anorak

4 måneder, 3 uker siden

Hei Trond,

De punktene du trekker frem er, i juryens oppfatning, vel besvart i vinnerbidraget. Det er vanskelig å forstå bakgrunnen for din påstand om at vinnerbidraget hverken vil rekruttere nye medlemmer til Dysleksi Norge eller øke bevissthet rundt diagnosen.

I briefen står det at man 1) skal rekruttere medlemmer, og 2) øke kjennskap. Vinnerbidraget har valgt å bytte rekkefølge på disse. Vi mener det er helt innafor – og et smart virkemiddel når man ser hvordan oppgaven er blitt løst.

Vi tror at vinnerbidraget vil kunne skape engasjement og øke kjennskapen til Dysleksi Norge. Dette vil etter juryens mening føre til både økt rekruttering og bevissthet rundt diagnosen på en positiv måte. Ideen bidrar til å skape en arena for kontakt og formidling av organisasjonens tjenester. Det virker som at din og juryens lesning og forståelse av ideen bak vinnerbidraget er svært ulik.


Helena

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.