POL og TRY/Apt triumferte

Grand Prix i Gullblyanten 2014 gikk til høstens kampanje for TV-aksjonen, vunnet av den knapt 15 måneder gamle TRY-avleggeren POL, som også ble kveldens største gullgrossist. Men ingen var i nærheten av å slå moderbyrået TRY/Apt i antall priser.

Fredag kveld ble reklamebransjens årlige prisutdeling og festaften arrangert på Oslo Kongressenter ved Youngstorget. I tillegg til å premiere årets beste arbeider innen kreativ kommersiell kommunikasjon, ble også milepælen som er Gullbyantens 25 årsdag markert, noe som gikk som en rød tråd gjennom kommunikasjon og design i forkant av og under prisutdelingen. 

Det var Per Kristian Voss Halvorsen (LOS&CO) og Alexander Gjersøe (SMFB) som for andre år på rad påtok seg ansvaret med å lede forestillingen, et kvart århundre etter at Gullblyanten ble delt ut første gang. 

Vann forandrer alt

Grand Prix er Gullblyantens mest høythengende pris, og i år gikk den til kampanjen for NRKs TV-aksjonen, der pengene gikk til Kirkens Nødhjelps vannprosjekter. Målet for den integrerte digitalkampanjen fra POL var å rekruttere 100.000 bøssebærere, noe som ble oppfylt innen to uker. 

Utgangspunktet var nettsiden agnes.blimed.no, der filmen om Agnes ble publisert, en 12 år gammel jente fra Tanzania som går fem timer hver eneste dag for å hente vann til familien sin. For hver bøssebærer som meldte seg ble filmen, og Agnes’ tur, litt kortere. Målet var å redusere den til et minutt. En del av kampanjen var et FINN-samarbeid, hvor folk fikk splitter nye sko i bytte mot bøssebæring.

I tillegg til Grand Prix mottok kampanjen for TV-aksjonen tre gull og et sølv i henholdsvis Nettannonser, Integrert, Nettsider og Film. Einar Film & Fortellinger var produksjonsselskap på jobben, Notch var digitalbyrå, mens Gimpville sto for VFX  og Nordisk Film Shortcut for etterarbeid.

Favorittkunden vant mest

Kveldens tyngst premierte annonsør var DNB, som fikk ti priser i tillegg til årets Kundeprisen. DNB vant Gull i både Design – Web/Animasjon og Håndverk for «Boligreisen» (POL), som også fikk bronse i Integrert. Sølv i Integrert for «Døgnet» (TRY/Apt), bronse i Design – Pakning for «Det hvite kortet» (Anti), to bronse for «Å for Åpen bakke» i Film og Integrert (TRY/Apt), diplom for «Our House. Et musikkvideoprospekt» i Håndverk (POL), diplom for «We Are Young» i Film (TRY/Apt) og diplom for «Kortlappen» i Integrert (POL). 

POL vant seks gull denne kvelden, fem er allerede nevnt og det som gjenstår vant de på vegne av NSB i kategori for Film med kampanjen «NSB dramatiserer». NSB vant også bronse i Håndverk, et diplom i Integrert og et diplom i Print for plakatkampanjen «NSB – Ta toget» (POL). I tillegg fikk NSB med seg diplomer både for «Miljøtoget» i Design – Web/Animasjon (TRY/Apt) og «Tusvik og Tønne» i Radio/Audio (Både Og Radiobyrå). 

Nesten for mange til å nevne i fleng

Hvor lagrer egentlig TRY/Apt alle troféene sine? Byrået rasket med i alt 25 priser fredag kveld, ti mer enn datterbyrået, fem gull, fire sølv, fem bronse og 11 diplomer. De som ikke allerede er nevnt: Gull for «TINE skjelett-board» i kategorien Utendørs/Omgivelser, gull for «Wow, den var … FINN» i kategori Radio/Audio, gull for «Ladeapp» for Harald A. Møller/Volkswagen i Mobil, gull og diplom for «Avbrutte reklamefilmer» for Norsk Luftambulanse i henholdsvis Film og Stunt/Event, samt gull til «#VMSVEISEN» for Regnskogsfondet i Stunt/Event-kategorien. I tillegg vant byrået sølv til Djuice for «Plastelinakonsept» i Håndverk, sølv og diplom for Canal Digital-kampanjen «The Silver Hand» i henholdsvis Film og Håndverk, sølv og bronse for «FINN – En slags butikk» i henholdsvis Utendørs/Omgivelser og Integrert, bronse til «De 7 rette» for Norsk Tipping i Sosiale medier, bronse for Amnesty-jobben «Fengselsstunt» i Stunt/Event, diplom til Aftenpostens «Jan Egeland i bryllup» i Film, to diplomer til Djuice for kampanjene «Poledance»/«Airbag»/«Watch the kitten» i Film og «Boards, filmer, annet» i Integrert, diplom til TINE «Geita» i Film, diplom til Statoil «Scroll, scroll, scroll» i Nettannonser, diplom til Telenor «Alpinfamilien» i Håndverk, og til slutt diplom til Statoil «Scratching the Surface» i Print.

Uspesifiserte sommerturer

McCann/Scandinavian Design Group vant fire gull, et sølv og to diplomer fredag kveld (oppdatert). Ruter-kampanjen «Ruter uspesifisert» vant et gull i Stunt/Event og et diplom i Integrert. Dent/Bryhildgruppen vant gull for «Dentervention» i Direkte, mens «Breaking the Surface» for Lundingruppen vant gull i Design – Print/Skilt/Omgivelse. Byrået vant også et gull, et sølv og et diplom for Widerøe-kampanjen «Lite og stort» i henholdsvis Integrert, Nettsider og Håndverk.

En god dag starter her

Under første Gullblyanten vant IKEA gull i kategori for Reklame med JBRs legendariske annonse «Vil Arbeiderpartiet skifte møbelhander?». Fredag hentet SMFB hjem fem priser for kampanjen «En god dag starter her», med gull i både Håndverk og Nettsider, sølv i Design – Web/Animasjon, og diplomer i både Film og Integrert. Byrået vant i tillegg to sølv for Maarud-kampanjen «Godkjent av vanlige folk» i kategoriene Radio/Audio og Print, to bronse for Geox-kampanjen «You Control the Weather» i Nettsider og Håndverk, et bronse for RiksTV-kampanjen «Inspirert av hverdagen» i Film, samt et diplom på vegne av Tine for «Hovedsponsor av Hverdagens atleter» i  Sosiale medier.

Et selvdestruerende tilbud

DDB Oslo vant på sin side hele seks priser på vegne av McDonald’s. Kampanjen «SnapChance – The Self Destructing Smoothie Offer» vant gull i Direkte, sølv i Sosiale medier og diplom i Mobil. Annonsøren vant ytterligere tre sølv: I Radio/Audio for «Kom som du her», i Mobil for «Big App» og i Film for «Munnen». Byrået vant også et diplom i film for Netcom med «Der alle skulle tru».

Design- og reklamebyrået Anti tok med seg et hver av de edle valørene gull, sølv og bronse. Gullet ble tildelt den visuelle identiteten for Acapo i kategorien Design – Identitet. Sølvet gikk til den kreativt orienterte magasinutgivelsen «A New Type of Imprint», i kategori for Design – Print/Skilt/Omgivelse, mens bronsen ble delt ut i kategorien Design – Pakning for «Det hvite kortet» for DNB.

Dinamo vant gull for profil og pakningsdesignet til Epleslang i kategorien Design – Pakning. Byrået tok også med seg et diplom for «Huset vårt» for Gjensidige i kategorien Design – Print/Skilt/Omgivelse.

Takk for alt vi får

Kitchen vant 11 priser fredag kveld, og tradisjon tro ble Fretex en av prisgrossistene: Sølv til «Building Gratitude» i Håndverk, sølv til «The Overweight Baggage Drop» i Utendørs/Omgivelser, bronse til «Konvoluttskjorte» i Print og diplom til «Fretex Stories» i Håndverk. Byrået vant også et sølv og en bronse på vegne av Sparebank 1 for kampanjen «Hjemveien» i henholdsvis Film og Print, sølv for «BPA fra Uloba» i Design – Web/Animasjon, bronse for Velverdsetaten «Written in the Veins» i Håndverk, diplom for Ultimafestivalen «Mygg» i Radio/Audio og diplom for Norsk Lokalradioforbund «La FM leve» i Håndverk.

Flere verdige vinnere

Sponsorpriser fra Amedia og Bring

Gullblyantens sponsorer delte også ut egne priser fredag kveld. Amedia delte ut pris til årsvinneren av Tett På, kvartalskonkurransen for reklame i lokale medier. Bates United vant Tett På 2014 med sin vinnerjobb for ST1. De andre nominerte var DDB Oslo med annonser for Netcom, Centerteam Reklamebyrå med annonser for Strandtorget og MK Norway med en kampanje for OBOS.

Bring-prisen gikk til DDB Oslo og Brynhildgruppen for «Dentervention».

Alle jobbene nevnt her finnes under årets påmeldte arbeider på Gullblyanten.no. Vinnerne vil bli presentert på samme nettsted i uke 10.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.